سرطان پروستان ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش جدیدی که در کنگره سالانه انجمن اروپایی اورولوژی (EAU22 ) در آمستردام ارائه شد، مشخص شد که سرطان پروستات بر ترکیب باکتری های روده تاثیر دارد.

این یافته می تواند تا حدی رابطه بین اثرات سبک زندگی و تفاوت های جغرافیایی در سرطان پروستات را توضیح دهد.
میکروبیوتای روده مجموعه ای از میکروب ها در دستگاه گوارش هستند که بر فرآیند ها و مکانیسم های مهمی در بدن تأثیر می گذارند.به گزارش سیناپرس، وضعیت میکروبیوتای روده با بسیاری از بیماری ها، حتی در اندام هایی که از روده دور هستند، مرتبط است، اما نقش آنها در سرطان پروستات هنوز شناخته نشده است.
پروفسور پیتر بوستروم و همکارانش در دانشگاه تورکو از نمونه های جمع آوری شده از بیماران در یک مطالعه بالینی استفاده کردند. آنها میکروبیوتای روده ۱۸۱ مردی را که مشکوک به سرطان پروستات بودند، توالی یابی کردند.

نمونه های میکروبیوتا در زمان بیوپسی پروستات پس از اسکن ام آر آی این افراد جمع آوری شد.
گفتنی است طی این مطالعه، محققان تفاوت قابل توجهی را در میکروبیوتای روده مردان مبتلا به سرطان پروستات در مقایسه با افرادی که بیوپسی خوش خیم انجام داده اند، یافته اند.

بر این اساس اعلام شد سرطان پروستات در ۶۰درصد از این افراد تشخیص داده شده و پژوهشگران دریافتند مشخصات میکروبیوتای روده آنها به طور قابل توجهی با کسانی که نمونه ‌برداری خوش‌خیم داشتند متفاوت بود. 

به گزارش سیناپرس، پروفسور بوستروم در این رابطه می گوید: تغییرات قابل توجهی در میزان سرطان پروستات در سرتاسر جهان وجود دارد که می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی یا تفاوت در سیاست های مراقبت های بهداشتی و تفاوت در سبک زندگی و رژیم غذایی باشد.

بر اساس یافته های فعلی می توان ادعا کرد که تحقیقات بیشتری برای بررسی پتانسیل استفاده از میکروبیوتای روده برای استراتژی‌های تشخیصی و پیشگیری مورد نیاز است.
سرطان پروستات شایع ترین سرطان مردانه در سراسر جهان است که در اکثر کشورهای غربی رایج است.

به گزارش سیناپرس، اگرچه ارثی بودن آن شناخته شده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردانی که از مناطق کم بروز به مناطق پر شیوع مهاجرت می کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در طول زندگی خود افزایش می دهند و فرزندان آنها در معرض خطر ابتلا به این منطقه هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر لارس دیرسکو اندرسون، استاد پزشکی مولکولی در دانشگاه آرهوس و عضو کمیته اورولوژی کنگره علمی EAU22 در این رابطه می گوید:‌ این یک یافته قابل توجه از یک کارآزمایی بزرگ است که به خوبی انجام شده است.

وقتی صحبت از اپیدمیولوژی پیچیده به میان می آید، باید مراقب ارتباط های مشاهده شده باشیم و هیچ معیار علت و معلولی را نمی توان بر این اساس تعیین کرد، اما مطمئناً میکروبیوتای روده می تواند موضوع مهمی برای بررسی بیشتر برای افزایش درک ما از خطر سرطان پروستات باشد. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: news-medical.net
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا