کشف احتمال وجود آب نمک در سیارات خارج از منظومه شمسی

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه مدل‌سازی نشان می‌دهد که اقیانوس‌ها در سیارات فراخورشیدی غنی از آب، ممکن است دارای مایعات الکترولیتی ناشی از ترکیب آب با نمک‌هایی مانند کلرید سدیم باشند.

بنابر پیشنهاد این تحقیق، نمک های مورد نیاز برای تولید این الکترولیت‌ها می‌توانند از هسته سنگی چنین سیاراتی منتقل شده باشند و ممکن است پیامدهایی برای قابلیت سکونت‌پذیری بالقوه این جهان‌های اقیانوسی داشته باشند.

سیارات فراخورشیدی غنی از آب و قمرهای یخی، محیط های امیدوارکننده ای برای انجام فرآیندهای بیولوژیکی هستند. سیارات معمولا از یک هسته سنگی تشکیل شده اند که توسط یک پوسته یخی پرفشار از آب مایع جدا شده است.به گزارش سیناپرس،  دانشمندان دنبال این مسئله بوده اند که آیا پوسته یخی چنین سیاراتی مانع انتقال نمک ها از هسته سنگی به اقیانوس های مایع می شود یا خیر.

در این خصوص، پژوهشگران موسسه اروپایی ESRF واقع در فرانسه، از شبیه‌سازی دینامیک مولکولی و مدل‌سازی ترمودینامیکی برای بررسی نحوه انتقال الکترولیت‌ها بین لایه یخ و اقیانوس در این سیارات استفاده کرده اند.

آنها دریافتند: نمک‌هایی مانند کلرید سدیم می‌توانند در پوسته‌های یخی با فشار بالا ترکیب شده و از طریق یخ به اقیانوس منتقل شوند. به گزارش سیناپرس، بنابر استدلال این محققان، چنین موضوعی نشان می دهد که گوشته های یخی و پرفشار این سیارات به عنوان موانع شیمیایی بین هسته های سنگی و اقیانوس های آب مایع عمل نمی کنند.

بر این اساس، به گفته آن ها، این مطالعه، قانع‌کننده‌ترین استدلال را برای حل معضل زیست‌پذیری سیاره‌های بزرگ این چنینی ارائه می‌کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که اصول مطرح شده توسط آن ها، احتمال وجود حیات فرازمینی را ممکن تر می کنند، در نشریه جهانی و طراز اول Nature Communications منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه