نوع نگاه شما به پیری در طول عمر تاثیرگذار است

به گزارش سیناپرس، وقتی یک فرد مسن را تصور می کنید، چه نوع تصویری در ذهن شما ظاهر می شود؟ آیا کسی را می بینید که روی عصا خم شده راه می رود؟ آیا آنها را در یک مرکز مراقبت طولانی مدت تصور می کنید که روی ویلچر نشسته اند؟ یا تصور می‌کنید شخصی سرحال در حال ورزش است؟

بکا لوی پروفسور بهداشت عمومی ییل، در مطالعات جدید خود در این رابطه شرایط ۶۶۰ نفر فرد ۵۰ ساله و بالاتر را که برای بیش از دو دهه مورد بررسی قرار داد. در طول این سال ‌ها، شرکت ‌کنندگان به جملاتی در مورد پیری پاسخ دادنده و مواردی مانند: همه چیز با افزایش سن بدتر می ‌شود یا  اکنون به اندازه جوانی خوشحالم از این افراد پرسیده شد. آنها همچنین به سؤالاتی در مورد سلامت عملکردی خود مانند اینکه آیا می توانند از پله ها بالا بروند، پیاده روی طولانی مدت داشته و کارهای خانه را انجام دهند، پاسخ دادند.

شرکت ‌کنندگانی که تصورات مثبتی از خود نسبت به سالمندی داشتند، 7.5 سال بیشتر از افراد دارای ادراک منفی از خود زندگی کردند. این موضوع حتی پس از بررسی سایر متغیر ها از جمله سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی – اقتصادی، تنهایی و سلامت عملکردی نیز واضح بود. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، افرادی که ادراکات مثبت بیشتری داشتند، سلامت عملکردی بهتری را در سال ‌های بالاتر عمر خود حفظ کردند.

بررسی های انجام شده همچنین نشان داد که سن گرایی، یعنی کلیشه ها و پیش داوری های ما در مورد پیری، منجر به پیامدهای سلامت قابل توجهی در شرایط افراد در هنگام کهنسالی می شود.

نتایج این مطالعه نشان داد که داشتن باورهای مثبت در مورد پیری احتمال ابتلا به زوال عقل را در شرکت کنندگان کاهش می دهد. این موضوع حتی برای شرکت ‌کنندگان دارای گونه ‌ای از ژن APOE، قوی ‌ترین عامل خطر برای زوال عقل نیز صادق بود.

مطالعه دیگری که شرکت کنندگان را به مدت ۵۰ سال دنبال کرد ،نشان داد افرادی که دیدگاه منفی نسبت به پیری دارند، بیشتر احتمال دارد یک رویداد قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کنند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این مشخص شد تصورات منفی از پیری با حافظه ضعیف ‌تر مرتبط است. و افراد مسن ‌تر با دیدگاه‌ های مثبت در مورد پیری، ۴۴ درصد بیشتر احتمال دارد که از ناتوانی شدید در مقایسه با افراد دارای ادراک منفی بهبود پیدا کنند. از سوی دیگر افرادی که دیدگاه مثبت تری نسبت به پیری داشتند در تست های شنوایی بهتر عمل می کنند و کمتر به مشکلات سلامت روان مبتلا می شوند.

به این ترتیب به طور قطع می توان اعلام کرد دیدگاه شما در مورد پیری برای سلامتی شما مهم است. محققان پیشنهاد می ‌کنند که به کلیشه ‌های مربوط به سن که در تلویزیون، فیلم ‌ها، اخبار یا جامعه با آنها برخورد می ‌کنید، توجه کنید. مهم است که کلیشه ها را در ذهن خود شناسایی و به چالش بکشید.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا