شناسایی جهش جدید ژنتیکی سویه اومیکرون در روسیه

به گزارش سیناپرس، کامیل خفیزوف، دانشمند ویروس شناس روسیه اعلام کرد رده فرعی BA.4 نوع اومیکرون ویروس  SARS-CoV-2 در روسیه شناسایی شده است. وی که سرپرست آزمایشگاه تحقیقات ژنوم مؤسسه بیماری های همه گیر روسیه است در این رابطه گفت: ژنوم سویه BA.4 ویروس کرونا در پایگاه VGArus، که توسط مؤسسه تحقیقات علمی مرکزی اپیدمیولوژی Rospotrebnadzor توسعه یافته ، ذخیره شده است. تاکنون یک نمونه توسط موسسه تحقیقاتی آنفولانزای Smorodintsev و نمونه دیگر توسط موسسه تحقیقات علمی مرکزی اپیدمیولوژی Rospotrebnadzor شناسایی شده است.

به گفته خفیزوف، این نمونه ها در اواخر ماه می سال جاری میلادی جمع آوری شده اند. در حال حاضر، نوع BA.2 و انواع فرعی آن در روسیه غالب بوده و حدود ۹۵ درصد از کل موارد جدید را تشکیل می دهد.

به گزارش سیناپرس،  به گفته این متخصص، مصونیت گله ای مناسبی که از طریق واکسیناسیون و امواج قبلی ویروس کرونا به دست آمده است، در حال حاضر از گسترش زیرشاخه های جدید سویه اومیکرون جلوگیری می کند و اگر واکسیناسیون و موارد ابتلای قبلی وجود نداشت، این سویه جدید با سرعتی بسیار عجیب در جوامع منتشر می شد که خوشبختانه در حال حاضر این خطر وجود ندارد.

وی در خاتمه توضیحات خود افزود: با این حال، تعدادی از تحقیقات منتشر شده جدید نشان می دهد که سویه فرعی BA.4 و و نوع اومیکرون BA.5 دارای قدرت انتقال دهنده گی بیشتری نسبت به نسخه های قبلی سویه اومیکرون هستند.

مترجم: مریم عالمی