تغییر اکوسیستم دریاها با وجود کشتی های غرق شده

به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود که حدود سه میلیون کشتی غرق شده در بستر دریاهای سراسر جهان وجود داشته باشند که بسیاری از آنها از چوب ساخته شده اند. دانشمندان می گویند این سازه های ساخته شده توسط انسان تأثیر مهمی بر اکوسیستم های ظریف در پایین اقیانوس ها دارند، تا حدی که قبلاً واقعاً مورد توجه قرار نگرفته بودند.

به گفته محققان، میکروب‌ های اعماق دریا که در کشتی‌ های غرق شده زندگی می‌ کنند، در پایین زنجیره غذایی زیر آب قرار دارند، بنابراین تغییرات در آنها می ‌تواند تأثیری منفی بر دیگر جانداران دریایی و در نهایت، همه موجوداتی که در خشکی زندگی می‌ کنند، داشته باشد.

لیلا حمدان (Leila Hamdan) بوم ‌شناس میکروبی مولکولی از دانشگاه می ‌سی‌ سی ‌پی جنوبی و پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: آگاهی و درک جوامع میکروبی مهم است، زیرا آنها شواهد اولیه و واضحی از چگونگی تغییر زندگی در اقیانوس‌ها توسط فعالیت‌های انسانی ارائه می ‌دهند.

در راستای این پژوهش، حمدان و همکارانش دو مکان غرق شدن کشتی ها در قرن نوزدهم را در خلیج مکزیک برای مطالعه انتخاب کردند. محققان بلوک‌ های چوبی از جنس کاج و بلوط را در اطراف محل‌ و از کنار کشتی ‌های غرق ‌شده تا فاصله ۲۰۰ متری قرار دادند و چوب ها را به مدت چهار ماه در آنجا رها کردند.

به گزارش سیناپرس، سپس بلوک ‌های چوبی بازیابی و از نظر باکتریایی، میکروبی و و قارچی اندازه‌ گیری شدند.

تنوع میکروبی بسته به نزدیکی به محل های غرق شده متفاوت بود. نوع چوب نیز تفاوت هایی ایجاد کرد و بلوط نسبت به کاج برای تنوع زیستی میکروبی مطلوب تر بود. آنچه این مطالعه نشان می دهد این است که کشتی های غرق شده بر زندگی میکروبی زیر دریا نیز تأثیر می گذارد.

حمدان در ادامه می گوید: این بیوفیلم ها در نهایت چیزی هستند که زیستگاه های سخت را قادر می سازند تا به جزایر تنوع زیستی تبدیل شوند. محققان دریافتند در مجموع در این دو مکان، حضور کشتی ‌های غرق شده غنای میکروبی را در آب اطراف افزایش داده و ترکیب و الگوهای پراکندگی بیوفیلم‌ های نگهدارنده میکروب ‌ها را تغییر داده است.

همانطور که انتظار می رفت، عوامل دیگری که بر زندگی میکروبی تأثیر می گذاشتند عمق آب و نزدیکی به سایر منابع مغذی مانند دلتای رودخانه می سی سی پی بود. در حالی که تحقیقات بیشتری برای بررسی این پدیده در محدوده وسیع ‌تری از سایت‌ها مورد نیاز است، این یافته‌ های اولیه برای نشان دادن این نکته کافی است که کشتی‌ های غرق شده در تنوع زیستی زیر آب مورد توجه مهمی هستند.

یافته های مطالعات این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که سایر سازه های ساخته شده توسط انسان، مانند سکوهای نفتی نیز می توانند تأثیر مشابهی بر میکروبیوم های اعماق دریا داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، حمدان در انتها می ‌گوید: در حالی که می ‌دانیم تأثیرات فعالیت های انسان بر بستر دریا از طریق استفاده ‌های اقتصادی متعدد در حال افزایش است، اکتشافات علمی با چگونگی شکل ‌دهی به زیست ‌شناسی و شیمی مناظر طبیعی زیر دریا همگام نیست. ما امیدواریم که این پژوهش گفتگویی را آغاز کند که منجر به تحقیق در مورد چگونگی تغییر زیستگاه های ساخته شده در اعماق دریا شود.

شرح کامل این تحقیق و نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Marine Science منتشر شده است.