درمان کرونا با آنتی بیوتیک تغییر کاربری داده شده

به گزارش سیناپرس، علی رغم ساختن انواع واکسن های پیشگیری کننده از کرونا، هنوز دارویی که به طور قطعی این بیماری را درمان کند کشف نشده است.

به تازگی محققان نوعی آنتی بیوتیک تغییر کاربری داده شده را کشف کرده اند که می تواند این بیماری را کنترل و درمان کند.

تیمی محققان فرانسوی مدعی شدند داروی موسوم به  کلوفوکتول، تکثیر ویروس و علائم ریوی ناشی از کرونا را در موش ها کاهش می دهد. این تیم پژوهشی در بیانیه ای اعلام کرد:  خواص ضد ویروسی و ضد التهابی کلوفوکتول، مرتبط با مشخصات ایمنی و فارماکوکینتیک منحصر به فرد آن، دلیل محکمی برای پیشنهاد کلوفوکتول به عنوان یک نامزد درمانی مقرون به صرفه برای درمان بیماران کرونایی است.

باید توجه داشت که اگرچه واکسن ها توانسته اند تا حد زیادی این همه گیری را مهار کنند. با این حال، هنوز هم نیاز زیادی به داروهایی وجود دارد که بتواند کرونا را در بین افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، درمان کند.

تجربیات پیشین نشان داده است ایمنی ناشی از واکسن ممکن است به مرور زمان کاهش یابد و دسترسی به واکسن کووید همچنان یک مشکل بزرگ در سراسر جهان است. از سوی دیگر همچنین محافظت کمتر از انواع جدید بر نیاز احتمالی به داروی پشتیبان تاکید می کند.

داروهای تغییر کاربری داده شده ممکن است مسیر سریع ‌تری برای استفاده بالینی داشته باشند، زیرا قبلاً در افراد بی ‌خطر بوده و تأییدیه های بهداشتی را دریافت کرده‌اند. 
به گزارش سیناپرس،یافته های این مطالعه نشان می‌ دهد که کلوفوکتول ممکن است یک درمان مؤثر برای استفاده در آینده نزدیک باشد.

بر اساس این تحقیقات و پس از غربالگری فنوتیپی مبتنی بر سلول از حدود ۲ هزار ترکیب دارویی که استفاده شده یا هنوز در کلینیک ها استفاده می شود، کلوفوکتول به عنوان یک ضد ویروس بالقوه علیه SARS-CoV-2 شناسایی شد. به گزارش سیناپرس، پس از تایید در شرایط آزمایشگاهی فعالیت ضد ویروسی کلوفوکتول، این ترکیب برای کاهش بار ویروسی و التهاب در یک مدل آزمایشگاهی تایید شد. 

به گفته محققان، کلوفوکتول در سطح ژنتیکی به کووید حمله کرده و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میرناشی از بیماری را کاهش می‌دهند. در این میان باید توجه داشت که این دارو  انتقال ویروس را کنترل نمی‌کند و باید در کنار واکسن مصرف شود.
ژان دوبیسون یکی از نویسندگان این مطالعه از انستیتو پاستور پاریش در این رابطه می‌افزاید: ضد ویروس ‌هایی که SARS-CoV-2 را هدف قرار می ‌دهند به شدت مورد نیاز هستند. در این مطالعه، ما مجموعه ای از ترکیبات دارویی را غربالگری کرده و کلوفوکتول را به عنوان یک ضد ویروس در برابر SARS-CoV-2 شناسایی کردیم.

ما همچنین نشان دادیم که این دارو در داخل بدن، بیان ژن التهابی را خنثی کرده، آسیب شناسی ریوی را کم کرده  و بار ویروسی را کاهش می دهد.
در خاتمه گفتنی است مطالعات آینده برای درک بیشتر پتانسیل درمانی این دارو در بیماران به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی بین موش و انسان ضروری است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، حیوانات تنها دو روز پس از درمان قربانی شدند، بنابراین اثرات طولانی ‌مدت این دارو ناشناخته باقی مانده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصیPLOS Pathogens منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا