مراقبت از ایمپلنت دندان: نکات مهم

نحوه مراقبت شما از ایمپلنت‌های دندانی خود، عاملی است که به جد در ماندگاری و دوام دندان‌های کاشته شده به این روش تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مراقبت و نگهداری صحیح از ایمپلنت‌های دندانی، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شما شده و از بروز هرگونه مشکل و آسیب در طولانی مدت جلوگیری می کند.

افرادی که ایمپلنت دندانی دریافت کرده‌اند، باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را جدی گرفته و همیشه زیر خط لثه خود را بخوبی تمیز کنند تا بتوانند از ساختار استخوانی فک در برابر هرگونه آسیب و مشکلی محافظت کنند چرا که حفظ ثبات و استحکام دندان‌های کاشته شده، مستقیما به سلامتی ساختار استخوانی فک بستگی دارد. علاوه بر این، مسواک زدن صحیح و درست از تاج دندانی آسیب پذیر در برابر ترک خوردن و شکستن محافظت می کند. اگر شما بخواهید ایمپلنت‌های دندانیتان نهایت دوام و ماندگاری را داشته باشند، باید از سبک زندگی و عادات مخربی که احتمال تخریب، ترک خوردن و یا شکستن دندان‌های کاشته شده را افزایش می دهند، اجتناب کنید.

چرا ایمپلنت‌های دندانی لق شده و می‌افتند؟

برای اینکه بتوانیم نحوه مراقبت صحیح از ایمپلنت‌های دندانی را بدانیم، ابتدا باید عواملی که منجر به ناموفق بودن کاشت ایمپلنت،‌ شکستن و افتادن آنها می شوند را بشناسیم. ایمپلنت دندانی که به خوبی طراحی و بدرستی کاشت شده تنها به دو دلیل ممکن است بیفتد: یا جزء ریشه‌ای ایمپلنت (فیکسچر) از استخوان فک جدا شده و یا اینکه خود تاج دندانی می شکند.

باید به تفاوت علت اساسی و مهم بین این دو آسیب ایمپلنت دندانی نیز توجه کرد: مورد اول به دلیل آسیب وارده به لثه و استخوان فک است که ایمپلنت را احاطه کرده‌اند. مورد دوم نیز بدلیل ضعف در خود تاج دندانی رخ میدهد.

با اینکه عوامل و دلایل دیگری مانند حساسیت و آلرژی بدن به ایمپلنت نیز میتواند منجر به این مشکلات شود اما در واقع بروز چنین حالتی بسیار نادر و غیر محتمل است. با در نظر گرفتن این نکات، بیایید نحوه صحیح جلوگیری از بروز این دو آسیب عمده ایمپلنت دندانی را بررسی کنیم.

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی

آیا ایمپلنت‌های دندانی به مراقبت و نگهداری خاص و ویژه‌ای نیاز دارند؟ در واقع خیر. مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست و فقط به رعایت بهداشت دهان و دندان و لثه مربوط میشود. رعایت بهداشت دهان و دندان به روش متداول روزانه نه تنها بهترین روش برای مراقبت از ایمپلنت دندانی است بلکه هزینه تعمیر یا ترمیم آنها را نیز کاهش میدهد.

در ادامه مقاله، نکاتی برای مراقبت بهتر از ایمپلنت دندانی اورده شده است که به افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی نیز کمک می کنند:
مراقبت از ایمپلنت دندان پس از جراحی

بهبودی کامل از کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد. اما اگر از ابتدا و در طول همین ۶ ماه بدرستی از ایمپلنت‌های دندانی مراقبت نکنید، این دوره بهبودی ممکن است طولانی‌تر شود. توصیه میشود که تا ۵ الی ۷ روز پس از جراحی، فقط غذاهای نرم مصرف کنید. در طول این مدت نیز هیچ غذای تندی نخورده و مایعات را داغ مصرف نکنید.

علاوه بر این، تا ۲ الی ۳ روز اول پس از کاشت، حتما باید از مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید. به این دلیل که الکل میتواند روند بهبودی و ترمیم طبیعی بدن را مختل کرده و باعث کند شدن این روند شود. از اینرو، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که تا زمانی که دندان‌های شما بطور کامل درمان نشده از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. چنانچه این موارد را رعایت کنید میتوانید انتظار داشته باشید که بعد از گذشت ۶ ماه بطور کامل بهبودی خود را بدست بیاورید.

روزانه دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید

جهت حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان، روزانه باید ۲ مرتبه دندان‌های خود را مسواک بزنید. توصیه میشود که برای این کار از مسواک‌های نرم و خمیردندان‌های غیر ساینده مخصوص افراد دارای ایمپلنت استفاده کنید. استفاده از این نوع مسواک و خمیردندان، به آرامی و ملایمت هرگونه پلاک اطراف دندان و ایملپنت‌ها را بدون خراشیدن و آسیب زدن به لثه و دهان از بین برده و تمیز میکند.

برای قسمت‌هایی که دسترسی به آنها با مسواک معمولی دشوار است میتوانید از مسواک بین دندانی یا مسواک های مناسب برای ایمپلنت استفاده کنید. این مسواک‌ها دارای برس‌های کوچکتری هستند که مخصوص تمیز کردن و پاکسازی پلاک و تکه‌های غذا از بین دندان و ایمپلنت طراحی شده‌اند.

علاوه بر مسواک زدن، روزانه حداقل ۱ بار نیز باید نخ دندان بکشید. نخ دندان میتواند وارد شکاف بین دندان‌ها شده و مکان‌هایی که حتی مسواک بین دندانی هم نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد را تمیز کند. اگر استفاده از نخ دندان معمولی برایتان سخت باشد میتوانید بجای آن از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

برای تکمیل کردن پروسه بهداشت دهان و دندان، از دهانشویه ضد میکروب استفاده کنید. استفاده از این دهانشویه‌ها، از بین رفتن هرگونه باکتری در دهان را تضمین میکند. علاوه بر این، دهانشویه ضد میکروب مینای طبیعی دندان را نیز تقویت می کند. علاوه بر تمامی این مزایا، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه باعث ایجاد حس شادابی و طراوت در دهان می‌شود.

مراقبت از دندان و ایمپلنت دندانی و لثه را باید به عنوان یک عادت روزانه در خود نهادینه کنید که اگر از ابتدا به این کار عادت نداشته باشید ممکن است در ابتدا این کار کمی سخت باشد. چنانچه در عادت کردن به رعایت بهداشت دهان و دندان خود مشکل دارید، پیروی از ترفند‌ها و نکات زیر میتواند به شما کمک کند:

  •     همیشه وسایل مرتبط با بهداشت دهان و دندان را چه در ماشین، میز کار یا کیف دستی همراه خود داشته باشید.
  •     اگر بقدری پر مشغله هستید که دائما عادات مراقبت از دهان و دندان را فراموش میکنید، میتوانید بروی تلفن همراه خود یادآوری برای این کار تنظیم کنید.
  •     به فردی از اطرافیان خود بسپارید که این کار را به شما یادآوری کند.
  •     چنانچه به مدت ۱ هفته یا ۱ ماه به این روال پایبند بودید، پاداشی برای خود در نظر بگیرید تا انگیزه‌تان برای ادامه این عادت حفظ شود.
  •     طرز تفکر و نگرش خود به بهداشت دهان و دندان را تغییر دهید. شما شایسته داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا هستید. رعایت بهداشت دهان و دندان یک نوع مجازات نیست بلکه مراقبت از سلامتی خودتان است.

از ایمپلنت دندانی خود فقط برای جویدن غذا استفاده کنید.

ایمپلنت‌های دندانی معمولا از جنس تیتانیوم ساخته میشوند و به همین دلیل قوی‌تر و محکم‌تر از دندان‌های طبیعی هستند. اما این امر به این معنا نیست که ایمپلنت‌های دندانی غیر قابل تخریب و آسیب ناپذیر هستند. داشتن ایمپلنت به مدت طولانی باعث میشود که حس طبیعی‌تری داشته باشند و ما به وجود آنها عادت کنیم و در نتیجه از آنها برای کارهایی غیر از جویدن غذا استفاده کنیم. این امر شامل عاداتی مانند جویدن ناخن، باز کردن در بطری و نگه داشتن سنجاق سر بین دندان می شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که هرگز نباید چه از ایمپلنت دندانی و چه دندان‌های طبیعی خود به عنوان یک ابزار استفاده کنید. از طرفی، با توجه به اینکه ایمپلنت دندانی هزینه بالایی نیز دارند، هرگز نباید از آنها برای کار دیگری بجز جویدن غذا استفاده کنید و سلامت آنها را در معرض خطر قرار دهید.

از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید.

برای حفظ سلامتی ایمپلنت‌های دندانی باید از مصرف برخی از مواد غذایی اجتناب کنید. برخی از مواد غذایی مانند ذرت بو داده، هویج خام، آجیل، چیپس و آب نبات که دارای بافت سفتی هستند را مصرف نکنید. در مورد برخی از میوه‌ها مانند سیب که باید روزانه یک عدد مصرف کنید نیز ابتدا آنرا برش دهید و سپس مصرف کنید (مستقیما آنرا گاز نزنید).

سیگار را ترک کنید

ترک سیگار برای سلامتی کلی بدن مفید و ضروری است. زمانی که صحبت از ایمپلنت‌های دندانی نیز میشود، مصرف سیگار به طرز چشمگیری مانع بهبودی پس از جراحی میشود. در دراز مدت نیز اثرات مخرب سیگار بر دهان و دندان میتواند از بیماری لثه تا پریودنتیت را منجر شده و باعث از دست دادن دندان شود.

البته ترک سیگار آسان هم نیست و باید تغییرات متعددی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. برای مثال جهت شروع ترک سیگار باید شما از افراد سیگاری، مکان‌ها و سایر محرک‌ها نیز دوری کنید. همچنین میتوانید با افراد غیر سیگاری معاشرت داشته باشید، ورزش کنید تا هوس مصرف سیگار نداشته باشید.

انجام معاینات منظم دندانپزشکی

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندانی، مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان است. دندانپزشک با انجام معاینات دقیق، تمامی مشکلات مربوط به دهان و دندان را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت دندانی ارائه خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا