آب معدنی اعماق اقیانوس ها خاصیت درمانی دارد

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران موسسه فناوری شیباورا، آب های معدنی اعماق دریا را گنجینه ای از مواد معدنی مفید می دانند که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که همگی برای سلامتی انسان مفید هستند. در حالی که مطالعات قبلی نشان داده اند که آب معدنی مشتق شده از اعماق دریا می تواند سلامت ما را بهبود بخشد، دقیقاً مشخص نبود که این آب چگونه برای سلامت انسان مفید است.

چرا سختی آب مهم است؟

سختی آب اصطلاحی است که به مقدار مواد معدنی موجود در یک لیوان آب اشاره دارد. نوشیدن آب با سطح سختی بالا در واقع می تواند مضر باشد.
در ژاپن، آب اعماق دریا یک عنصر رایج برای آشامیدن، لوازم آرایشی و حتی چاشنی ها است. علیرغم استفاده گسترده از آن، دلایل دقیق فواید سلامتی آن همچنان یک راز باقی مانده بود. علاوه بر این، محققان می گویند که مقایسه منابع آب معدنی دشوار است زیرا آنها اغلب سطوح سختی متفاوتی دارند.

در مطالعه جدید، تیم محققان ژاپنی به گروهی از موش های چاق آب معدنی مشتق شده از اعماق دریا که از سواحل شهر موروتو، استان کوچی جمع آوری شده بود، ارائه کردند. این آب دارای سختی ۲۰۰، ۳۰۰ یا ۵۰۰ بود.

به گزارش سیناپرس، محققان طی بازه زمانی دو ماهه بررسی کردند که نوشیدن آب چگونه بر عملکرد های شناختی و هماهنگی حیوانات تأثیر می گذارد. آنها همچنین سطح خون و بیوشیمیایی حیوانات را بررسی کردند تا ببینند آیا آب خاصیت ضد چاقی دارد یا خیر.

پروفسور کوجی فوکویی، سرپرست این مطالعه، درباره یافته های فوق می ‌گوید: اگرچه ما اثر ضد چاقی را برای هیچ سطحی از سختی آب در موش‌های چاق مشاهده نکردیم اما عملکرد های شناختی و هماهنگی هر گروه سیراب شده با آب اعماق دریا به طور قابل توجهی در مقایسه با موش ‌های گروه کنترل، بهبود یافت. 

نویسندگان مطالعه اضافه می‌کنند که ترشح فاکتور رشد عصب هیپوکامپ در موش‌های چاق که آب اعماق دریا نوشیدند، به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافت. این پروتئین برای رشد و بقای سلول ‌های عصبی (نورون‌ ها)  از جمله سلول ‌هایی که درد، دما و حس لمس را منتقل می ‌کنند، مهم است.

به گزارش سیناپرس، پس از بررسی سطوح سرمی موش ‌ها از جمله نیتروژن اوره خون، فسفر معدنی، آمیلاز و گلوکز، این تیم دریافتند که مصرف آب معدنی اعماق دریا، منجر به عملکرد بهتر کلیه ‌ها می ‌شود.

علاوه بر این، محققان کشف کردند که سختی ۳۰۰ غلظت بالاتری از پتاسیم و منیزیم را بدون رسیدن به سطوح ناسالم فراهم می کند. سطوح این مواد معدنی به ترتیب ۱۱ و ۷ برابر بیشتر از آنچه در آب لوله کشی تصفیه شده وجود دارد، بود. 

از سوی دیگر باید توجه داشت که مصرف مداوم نوشیدنی های حاوی سطوح متوسط مواد معدنی ممکن است به حفظ سلامتی انسان کمک کند. پروفسور فوکویی نتیجه می گیرد که نوشیدن آب معدنی اعماق دریا ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مختلف مرتبط با افزایش سن، مانند بیماری کلیوی، فشار خون بالا، توانایی های شناختی و هماهنگی، و اختلالات متابولیسم چربی را کاهش دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nutrients منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا