ریشه تکامل زبان انسان در توالی های صوتی شامپانزه ها

به گزارش سیناپرس، در مقایسه با استفاده پیچیده از زبان در انسان ها، نحوه ارتباط حیوانات با یکدیگر بسیار ساده به نظر می رسد. چگونگی تکامل زبان انسان از چنین سیستم ساده ای هنوز مشخص نیست.

محققان مؤسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان و مؤسسه علوم شناختی CNRS در برون فرانسه، هزاران آواز از شامپانزه‌های وحشی را در ساحل عاج ضبط کردند. محققان دریافتند که حیوانات صدها دنباله صوتی مختلف را تولید می کنند که شامل ده نوع پیام مختلف است. ترتیب صداها در این توالی‌ها از قوانینی پیروی می‌ کرد و تماس‌ها به شکلی ساختار یافته با یکدیگر مرتبط بودند.

محققان اکنون بررسی خواهند کرد که آیا این ساختار می ‌تواند گامی به سمت نحو انسانی استفاده از زبان باشد و آیا شامپانزه‌ها از این توالی ‌ها برای برقراری ارتباط طیف گسترده‌ تری از معانی در محیط اجتماعی پیچیده خود استفاده می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس،انسان ها تنها گونه های روی زمین هستند که از زبان استفاده می کنند. ما این کار را با ترکیب صداها برای تشکیل کلمات و کلمات برای تشکیل جملات با ساختار سلسله مراتبی انجام می دهیم. این سوال که این ظرفیت خارق العاده از کجا سرچشمه می گیرد، هنوز بی پاسخ مانده است. به منظور بازیابی ریشه های تکاملی زبان انسان، محققان اغلب از یک رویکرد مقایسه ای استفاده می کنند و تولید صداهای حیوانات دیگر، به ویژه نخستی ها را با انسان ها مقایسه می کنند. برخلاف انسان‌ها، نخستی‌ های غیرانسان اغلب از تماس‌های منفرد استفاده می‌ کنند که به آن انواع فراخوانی گفته می ‌شود و به ندرت آنها را با یکدیگر ترکیب می ‌کنند تا دنباله‌ های صوتی را تشکیل دهند.

در نتیجه، ارتباط صوتی در پستانداران غیر انسانی بسیار پیچیده تر از ارتباطات انسانی به نظر می رسد. با این حال، پیچیدگی زبان انسان از تعداد صداهایی که هنگام صحبت کردن استفاده می ‌کنیم، که معمولاً در بیشتر زبان‌ها کمتر از ۵۰ صدای مختلف است، ناشی نمی‌ شود، بلکه از نحوه ترکیب صداها به شکلی ساختاریافته برای تشکیل کلمات و ترکیب سلسله مراتب این کلمات ناشی می ‌شود.

در واقع، نخستی‌ های غیر انسانی نیز از ۳۸ صدای مختلف برای برقراری ارتباط استفاده کرده اما به ندرت آنها را با یکدیگر ترکیب می ‌کنند. با این حال، از آنجایی که این جانوران تاکنون با جزئیات زیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته اند، ممکن است تصویر کاملی از ساختار و تنوع دنباله های صوتی تولید شده توسط نخستی های غیر انسانی نداشته باشیم.
در این پژوهش، محققان هزاران صدای تولید شده توسط اعضای سه گروه از شامپانزه های وحشی را ضبط کردند. در ادامه محققان آنها ۱۲ نوع تماس مختلف را شناسایی و ارزیابی کردند که شامپانزه ها چگونه آنها را برای تشکیل توالی های صوتی ترکیب می کنند.

به گزارش سیناپرس، سدریک ژیرار بوتوز (Cédric Girard-Buttoz) محقق ارشد این مطالعات می‌ گوید: مشاهده حیوانات در محیط طبیعی اجتماعی شان پیچیدگی ‌های کشف ‌نشده‌ای را در شیوه‌ های ارتباط آنها نشان می ‌دهد. امیلیانو زاکارلا (Emiliano Zaccarella) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه می ‌افزاید: هم آهنگی قسمت های مختلف مشخصه زبان انسان بوده و برای روشن کردن منشأ این توانایی، درک چگونگی ساختار آوازهای نخستی‌های غیر انسانی بسیار مهم است.
به گفته محققان، این مطالعه نشان می دهد که شامپانزه ها با استفاده از صدها توالی مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و حداکثر ده نوع صدا را در کل مجموعه ترکیب می کنند. این اولین مستند از چنین تنوع تولید آواز در پستانداران غیر انسانی است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می ‌دهند که صداها در ترکیب با صداهای خاص دیگر، به‌ طور پیش ‌بینی ‌شده در موقعیت‌های خاصی با پیروی از قوانین مجاورت رخ داده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، تاتیانا بورتولاتو (Tatiana Bortolato) یکی دیگر از اعضای تیم پژوهش که صداها را در جنگل ضبط کرده است، می ‌گوید: یافته ‌های ما سیستم ارتباط صوتی در شامپانزه‌ها را نشان می ‌دهد که بسیار پیچیده ‌تر و ساختار یافته‌ تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می ‌شد.

در انتها پژوهشگران اعلام کردند که در ادامه بررسی خواهند کرد که این توالی ‌های صوتی پیچیده و ساختار یافته به چه معنا هستند و آیا به شامپانزه‌ها اجازه می ‌دهند دامنه موضوعاتی را که می ‌توانند درباره آن‌ها ارتباط برقرار کنند را افزایش دهند یا خیر.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه