درمان واریس پا با لیزر مراقبت پس از لیزر و عوارض آن

واریس گاهی اوقات منجر به تورم، مشکلات پوستی یا زخم میشود و از بین بردن عروق آسیب دیده به جراحی نیاز خواهد داشت. «واریس پا حداقل یک نفر از هر چهار نفر را مبتلا می‌کند و در زنان بیشتر شایع است و با افزایش سن نیز احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌گردد

درمان واریس به کمک لیزر

لیزر رگهای واریسی که به آن درمان درون وریدی رگ ها به کمک لیزر یا ابلیشن درون وریدی به کمک لیزر نیز گفته می شود، از ارسال انرژی لیزر توسط فرو کردن یک سوزن ریز در پا و بستن بخش ابتدایی رگ های بیمار برای درمان ناکارآمدی وریدی مزمن استفاده می کند. در صورت استفاده از ابلیشن درون وریدی توسط لیزر به جراحی نیازی نخواهد بود و کل فرایند را می توان تحت نظر پزشک در مدت زمانی کمتر از یک ساعت انجام داد. وقتی درمان واریس به کمک لیزر را انتخاب کنید، می‌توانید از یک فرایند بدون درد و بدون دوره نقاهت لذت ببرید.

نحوه درمان واریس به کمک لیزر

محل مورد نظر بر روی پا با استفاده از ماده بی حسی موضعی و برای رفع درد ایجادشده در طول فرایند بی حس خواهد شد. یک لوله نازک لیزر، به کمک یک سوزن نازک وارد شریان بزرگتر ران می شود؛ سپس پزشک با اعمال انرژی تابشی لیزر، رگ بیمار را میبندد.

حتی اگر رگ واریسی در زیر زانو قرار داشته باشد، انرژی لیزر به ران اعمال می شود. دلیل این موضوع نقص دریچه رگ است که در ران قرار دارد و منجر به بروز واریس در ساق پا میشود. درمان واریس به کمک لیزر درون وریدی باعث می شود که منشاء مشکل از بین برود و در نتیجه رگهای واریسی ساق پا کوچک شده و در نهایت ناپدید شوند. استفاده از لیزر در درمان واریس می‌تواند مشکل را بدون آسیب رسیدن به بافتهای اطراف برطرف کند. وقتی رگ عامل واریس بسته شد، جریان خون به صورت طبیعی و از طریق سیستم وریدی عمقی به مسیر دیگری وارد خواهد شد.

مزایای درمان واریس به کمک لیزر

روند کوتاه درمان
تهاجم حداقلی این روش
استفاده از بی حسی موضعی
این روند تقریباً بدون درد است
نرخ موفقیت ۹۸ درصدی
عدم نیاز به بستری
بازگشت فوری به فعالیتهای عادی

 آیا در طول روند درمان دردی حس خواهم کرد؟

 اگرچه پاسخ بیماران مختلف متفاوت بوده است، اما اکثر افراد درد بسیار اندکی را گزارش کردند یا به صورت کلی دردی نداشتند. معمولاً تنها دردی که در طول فرایند درمان واریس به کمک لیزر حس می کنید، در زمان تزریق ماده بی حسی به پا خواهد بود.

بعد از درمان واریس به کمک لیزر چه می شود؟

پس از لیزر رگهای واریسی ممکن است با حساسیت، گزگز کردن، خارش یا گرفتگی پایی که تحت درمان قرار گرفته مواجه شوید. این عوارض احتمالاً بعد از از یک ماه از بین خواهد رفت، با این حال می توانید بلافاصله بعد از جلسه درمان به فعالیت‌های معمول خود بازگردید.

پزشکتان استفاده از جوراب واریس را توصیه می کند؛ توصیه آنها استفاده از درجه سوم جوراب واریس است، چراکه آنها بهترین گزینه برای قبل و بعد از درمان واریس پا خواهند بود. اگرچه پیاده روی بعد از درمان واریس پا توصیه میشود، اما تا یک هفته یا ۱۰ روز باید از انجام فعالیتهای شدید ورزشی خودداری کرد. نتایج منتشر شده از کارایی درمان واریس به کمک لیزر، نشان دهنده نرخ موفقیت بیش از ۹۸ درصدی بوده است. این نتایج نشان‌دهنده عملکرد قوی تر لیزر در مقایسه با جراحی های سنتی در رفع واریس است.

خود مراقبتی در خانه

فعالیت

  • وقتی خسته بودید استراحت کنید؛ داشتن خواب مناسب به بازیابی بعد از عمل کمک میکند.
  • سعی کنید هر روز پیاده روی کنید؛ هر روز کمی بیشتر از روز گذشته پیاده روی کنید و به تدریج این مقدار را افزایش دهید. پیاده روی باعث افزایش جریان خون و کمک به پیشگیری از تورم و لخته های خونی می‌شود.
  • تا دریافت تاییدیه پزشک از انجام فعالیت های شدید مانند دوچرخه سواری و دویدن، وزنه برداری یا تمرینات ایروبیک خودداری نمایید.
  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید؛ اکثر افراد می توانند بلافاصله بعد از جلسه درمان واریس به فعالیت‌های خود بازگردند .
  • نظر پزشک درباره زمانی که بتوانید رانندگی کنید را بخواهید.

رژیم غذایی

می توانید غذاهای معمول خود را بخورید؛ اگر با ناراحتی معده مواجه هستید، سعی کنید از غذاهای کم نمک و کم چرب مانند برنج سفید، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید.

مصرف دارو

پزشک، نیاز به مصرف داروهای قبلی و دستورالعمل مصرف داروهای جدید را به شما اعلام خواهد کرد.
اگر آسپرین یا داروهای رقیق کننده دیگر مصرف می کردید، مصرف مجدد و زمان آن توسط پزشک اعلام می شود. حتما نظر پزشک درباره نحوه دقیق مصرف دارو را جویا شوید.

داروها را دقیقا مطابق دستورالعمل، مصرف کنید:

اگر داروی مسکن از سوی پزشکتان تجویز شد، حتما آن را مطابق تجویز مصرف کنید.
اگر مصرف مسکن برای شما تجویز نشد، لزوم مصرف داروهای مسکن بدون نسخه را از پزشکتان بپرسید.

مراقبت از محل برش

شاید پانسمانی داشته باشید که لوله ای در آن قرار داده شده باشد؛ پزشک درباره نحوه مراقبت از آن به شما توضیح خواهد داد.

اعمال یخ و بالاتر قرار دادن پا

تا سه روز بعد از درمان، وقتی که می نشینید یا دراز می کشید و یا زمانی که می خواهید روی آن یخ بگذارید، بر روی بالش قرار دهید. سعی کنید تراز زانو از تراز قلبتان بالاتر باشد؛ این موضوع به کاهش تورم کمک می کند.
تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه درمان و یا تا زمانی که پزشکتان دستور دهد از جوراب واریس استفاده کنید؛ این عمل به پیشگیری از ایجاد لخته های خونی کمک می کند.

مراقبت های بعد از درمان بخشی کلیدی از روند درمان محسوب می شود: حتماً به تمامی جلسات تعیین شده بعد از جلسه درمان بروید و در صورت بروز هرگونه مشکل با پزشکتان تماس بگیرید. آگاهی داشتن از نتایج آزمایش و تهیه فهرستی از داروهای مصرفی نیز اقدام مناسبی می‌تواند باشد.

چه زمان برای درخواست کمک با پزشک تماس بگیرم؟

 هر زمان که احساس کردید به مراقبتهای فوری نیاز دارید با پزشکتان تماس بگیرید و این موارد عبارتند از:

  • هوشیاری تان را از دست دهید.
  • با سختی در تنفس مواجه شوید.
  • با درد ناگهانی قفسه سینه و کوتاهی تنفس یا سرفه های خونی همراه شوید.

 در صورتی که موارد زیر رخ داد بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید:

  • دردی دارید که با مصرف داروهای مسکن برطرف نمی شود
  • با خونریزی در محل قرارگیری لوله مواجه شوید
  • ران، ساق یا کف پایتان متورم شود
  • ساق، کف و انگشتان پا بی حس باشد

نشانه های عفونت وجود داشته باشد، مانند:

  • افزایش درد، تورم، گرمی و قرمزی
  • رده های قرمزی که از محل وجود لوله به اطراف منتشر شود
  • ترشح چرک از محل ورود لوله

تب

وجود تغییر در وضعیت سلامتی را به دقت تحت نظر قرار دهید و اگر هر یک از نشانه های بیان شده را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید.

 خطرات و عوارض جانبی درمان واریس به کمک لیزر

عوارض جانبی لیزر درمانی عبارتند از:

  • سوختگی پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • احساس سوزش، درد یا نشگون گرفتن بعد از ریکاوری که ناشی از آسیب عصبی است (احتمال وقوع این مسئله در مقایسه با جراحی بستن عروق کمتر است)
  • لخته های خونی کوچک یا بزرگ در رگ یا عروق (عمیق رخ دادن این مسئله در مقایسه با جراحی بستن عروق کمتر است)
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا