گرفتن سرنخ بیماری های قلبی در زنان با یک ماموگرافی معمولی

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیق جدیدی که توسط پژوهشگران بخش تحقیقات کایزر پرماننته شمال کالیفرنیا انجام شده است، تشخیص پدیده ای به نام کلسیفیکاسیون شریان سینه که در ماموگرافی پستان قابل مشاهده است، می تواند با خطر بالاتر بروز بیماری های قلبی عروقی در زنان یائسه مرتبط باشد.

کلسیفیکاسیون شریان سینه، شامل تجمع کلسیم در لایه میانی دیواره شریان سینه است که با افزایش سن و مشکلاتی مثل دیابت نوع دو، فشار خون بالا و التهاب مرتبط است و نشانگر سفت شدن رگ ها است.  البته این، با کلسیفیکاسیون لایه داخلی شریان ها یعنی لایه ای که با خون در تماس است و معمولاً در افرادی که سیگار می کشند یا کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند یافت می شود، متفاوت است. 

کلسیفیکاسیون شریان سینه یک یافته رایج است که در ماموگرافی به صورت نواحی سفید در شریان‌های پستان ظاهر می‌شود، اما تصور نمی‌شود که با سرطان مرتبط باشد.

حالا در این مطالعه، محققان سوابق سلامت بیش از 5000 زن را که از بین یک گروه بزرگ 200 هزار نفری انتخاب شده بودند، به عنوان بخشی از یک مطالعه بزرگ به نام MINERVA (مطالعه چندگانه درجه بندی کلسیم پستان و بیماری قلبی عروقی) تحت ماموگرافی غربالگرانه قرار گرفته بودند، بررسی کردند. به گزارش سیناپرس، این زنان، یائسه بوده و بین 60 تا 79 سال سن داشتند و حداقل یک غربالگری منظم با ماموگرافی دیجیتال دریافت کرده بودند، ضمن آن که آن ها سابقه قبلی بیماری قلبی عروقی یا سرطان سینه نداشتند. 

محققان سلامت کلی این زنان را ارزیابی کردند و سپس آن ها را حدود 6.5 سال پس از انجام ماموگرافی از طریق سوابق سلامت الکترونیکی شان دنبال کردند تا متوجه شوند کدام زنان دچار حمله قلبی یا سکته شده اند یا به انواع دیگر بیماری های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی مبتلا شده اند.

نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد زنانی که کلسیفیکاسیون شریان سینه را در ماموگرافی خود نشان داده بودند، در مقایسه با زنان دیگر، 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سکته بودند.

به گفته محققان، همچنین زنان مبتلا به کلسیفیکاسیون شریان سینه، 23 درصد بیشتر در معرض ابتلا به هر نوع بیماری قلبی عروقی از جمله بیماری قلبی، سکته، نارسایی قلبی و بیماری های عروق محیطی بودند.به گزارش سیناپرس، به علاوه طبق این یافته ها، کلسیفیکاسیون شریان سینه در میان زنانی که خود را به عنوان زنان سفیدپوست یا اسپانیایی/لاتینی معرفی می‌کردند از زنان سیاه‌پوست یا آسیایی، کمتر بود. 

این یافته ها که می توانند برای کمک به تشخیص و تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته در زنان مفید باشند، در نشریه  Circulation:Cardiovascular Imaging، مجله معتبر انجمن قلب آمریکا منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا