تحول در ساخت لیزرهای فیبری توسط محققان ایرانی

سینا پرس : لیزر، نور تقویت شده و پر انرژی است که در شرایط عادی در طبیعت وجود ندارد ولی با فناوری و وسایل خاص می‌توان آن را ایجاد کرد .لیزر با نور طبیعی تفاوت دارد که این نوع ویژگی‌ها باعث توانایی و کاربرد های خاص لیزرمی شود.

از عمر لیزر بیش از 60 سال می گذرد که در جهان جایگاه ویژه ای همانند فناوری های دیگر پیدا کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از زمینه های اصلی رشد و فناوری و توسعه صنعتی به آن مرتبط شده است.

بدون لیزر بسیاری از نیاز های جامعه در حوزه پزشکی، صنعت، تحقیقات و پژوهش  رفع نمی شود و نخواهد شد از این رو توسعه این صنعت در کشور لازم است و استفاده از این فناوری جزو ضروریات  توسعه کشور محسوب می‌شود.

لیزر در پژوهش وتولید علم و فناوری یکی از ابزارهای اصلی بوده، و انجام بسیاری از پژوهش های حساس و راهبردی است که امروزه در مراکز علمی و پژوهشی جهان بدون این وسیله‌ها امکان پذیر نیست.

از این رو پژوهشگران در مرکز علوم و فنون لیزر ایران، موفق به ساخت دستگاه لیزر فیبری 40 وات پالسی شده‌اند که این نوع لیزرها در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

لیزر پالسی 40 وات از نوع کلید زنی فاکتور کیفیت فعال با مدولاتور آکوستیکی است.

لازم به ذکر است آکوستواپتیک شاخه ای از فیزیک است که به بررسی برهم کنش امواج نوری و امواج صوتی و به خصوص پراش لیزر به وسیله ی امواج صوتی می پردازد.

اساس آکوستو اپتیک، تغییر ضریب شکست به خاطر حضور موج صوتی در ماده است. موج صوتی یک شبکه ضریب شکست در ماده به وجود می آورد و این شبکه توسط موج نوری دیده می شود. تغییر ضریب شکست که به خاطر نوسان فشار ایجاد شده، به وسیله آثار شکست نور، بازتاب نور، تداخل و پراش قابل شناسایی است.

این نوع لیزربرای دستیابی به توان بالا و کیفیت پالس خوب، از ساختار نوسانگر اصلی- تقویت کننده تمام فیبری استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، پالس اتوثانیه به پالس نوری گفته می شود که مدت زمان گذرکل طول پالس، در حدود اتوثانیه طول بکشد.

تقویت کننده این لیزر ازدو مرحله پیش تقویت کننده و تقویت کننده توان تشکیل شده است.

خروجی این لیزر برای کاربرد هایی نظیر پردازش مواد، حکاکی، میکرو ماشین کاری است.

همچنین از این دستگاه برای تولید هارمونیک مرتبه بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است، تولید هارمونیک مرتبه بالا، تبدیل تابش لیزری از یک فرکانس ثابت به هارمونیک‌های (ضرایب فرکانسی) بالاتر آن فرکانس را توصیف می‌کند. این فرایند در یک جت (فوران گازی) اتمی یا مولکولی روی می‌دهد. برای این منظور به میدان قوی لیزری نیاز است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا