کشف یک مدار تنظیم کننده فشار خون ناشناخته

به گزارش سیناپرس، این مطالعه بر روی یک گیرنده هسته‌ ای متمرکز شد که محیط شیمیایی سلول‌ها را حس می ‌کند. این گیرنده  Pregnane X (PXR)نام دارد و  یک تنظیم‌ کننده کلیدی در متابولیسم دارو در کبد است.

در پژوهش های اخیر، محققان دریافتند که چگونه PXR هنگام فعال شدن، فشار خون را هم در انسان و هم در موش‌ها افزایش می‌ دهد. با فعال ‌سازی  PXR، کبد ۴ بتا هیدروکسی کلسترول (4bHC) تولید می‌ کند و افزایش غلظت آن با کاهش فشار خون مرتبط است.

جان هوکانن (Janne Hukkanen) پروفسور داخلی و سرپرست این تیم تحقیقاتی می ‌گوید: این زنجیره ‌ای از اثرات است که در آن به نظر می ‌رسد 4bHC  با فعال‌ سازی PXR مقابله می ‌کند.

این مطالعات نشان داد که افراد سالم با کمترین فشار خون دارای بالاترین سطح 4bHC  بودند. علاوه بر این، اشاره شد که سطوح بتا هیدروکسی کلسترول در افراد دارای اضافه وزن و چاقی به طور قابل توجهی کمتر از افراد با وزن طبیعی بود. این ممکن است حداقل تا حدی افزایش فشار خون رایج در افراد چاق را توضیح دهد.
فشار خون بالا خطر بسیاری از حوادث قلبی عروقی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد. بنابراین، فشار خون بالا مهمترین عامل خطر در کاهش سال های زندگی سالم در سراسر جهان است.

کشف یک مدار جدید تنظیم کننده فشار خون نیز ممکن است امکان ساخت داروهای ضد فشار خون را فراهم کند که به روشی کاملاً جدید کار می کنند. هوکانن در این باره می گوید: به عنوان مثال، به افراد دارای اضافه وزن و چاقی می توان داروهای مؤثرتر و درمان های هدفمندتری ارائه داد.
PXR  موضوع تحقیقات فعال در سال های اخیر بوده است. گروه تحقیقاتی قبلاً ثابت کرده بود که فعال شدن PXR باعث افزایش کلسترول مضر LDL در انسان می شود.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از داروها، مواد غذایی و مواد شیمیایی محیطی گیرنده PXR را فعال می کنند. مواد شیمیایی فعال کننده گیرنده نیز در بسیاری از آفت کش ها، آتش خاموش کن ها، افزودنی های پلاستیکی و آلاینده های محیطی یافت می شوند.

هوکانن همچنین در انتها می افزاید: تحقیق ما شواهد قوی ارائه می دهد که ترکیب شیمیایی محیط پیرامون ما نیز ممکن است در افزایش فشار خون نقش داشته باشد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه