سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، سیگارهای الکترونیکی بر میکروبیوم دهان یا زیستگاه باکتری ‌ها در دهان تأثیر می ‌گذارند و آن را نسبت به افرادی که سیگار نمی‌ کشند ناسالم‌ تر می ‌کنند.

دیپاک ساکسنا (Deepak Saxena) به رهبری ژین لی (Xin Li) اساتید دانشگاه پاتوبیولوژی مولکولی در کالج دندانپزشکی NYU به بررسی این موضوع پرداختند. به گفته محققان بیماری لثه بیش از نیمی از بزرگسالان بالای ۳۰ سال را که در ایالات متحده زندگی می کنند تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش سیناپرس، با این حال، خطر بیماری لثه در جایگزین های سالم ‌تر سیگار مانند سیگارهای الکترونیکی و انواع ویپ و قلیان های برقی کمتر شناخته شده است.

این تحقیق سلامت دهان و دندان ۸۴ بزرگسال سیگاری یا کسانی که هرگز سیگار نمی ‌کشیدند را مورد بررسی قرار داد. دو معاینه دندانپزشکی که به فاصله شش ماه برنامه ریزی شده بودند که نمونه های پلاک های لثه را برای مطالعه باکتری های دهان جمع آوری کردند.

محققان در ادامه دریافتند افرادی که در ابتدا بیماری لثه داشتند، اگر به سیگار کشیدن ادامه دهند، وضعیت آنها بدتر می شود. جالب است بدانید افرادی که ویپ یا سیگار الکترونیکی نیز می کشیدند در معاینه دوم بیماری لثه بدتری داشتند.

به گزارش سیناپرس، بیماری لثه با عقب نشینی پاکت های لثه فرد همراه است. با کشیدن سیگار این پاکت ها مستعد رشد باکتری ها و ایجاد بیماری لثه شدید تر هستند. یکی از یافته ‌ها نشان داد افرادی که سیگاری نبودند ولی از ویپ و سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند، علائم بدتری ناشی از دست دادن پاکت های لثه را نشان دادند.

به گزارش سیناپرس، پس از مطالعه باکتری‌ های جمع ‌آوری‌ شده از نمونه ‌های پلاک، محققان دریافتند افرادی که ویپ می کشند میکروبیوم دهانی متفاوتی نسبت به سیگاری‌ها دارند. این گروه در مقایسه با افراد غیرسیگاری مقادیر بالایی از باکتری‌ها مانند سلنوموناس، لپتوتریشیا و ساخاریباکتری‌ها را در میکروبیوم سیگاری‌ها و ویپرها مشاهده کردند.

در ادامه محققان همچنین باکتری های دخیل در بیماری لثه، Fusobacterium و Bacteroidales را در بسیاری از مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی مشاهده کردند.

فانگشی زو، دانشمند جوان آزمایشگاه ساکسنا در این باره گفت: به نظر می ‌رسد که استفاده از ویپ و سیگارهای الکترونیکی الگوهای منحصر به‌ فردی در باکتری ‌ها ایجاد کرده و بر رشد برخی از باکتری ‌ها به شیوه ‌ای مشابه سیگار کشیدن تأثیر می‌ گذارد و با مشخصات خاص خود، خطراتی برای سلامت دهان و دندان اشخاص ایجاد می کند.

همچنین یافته ها نشان داد که تغییرات در میکروبیوم دهان با تغییرات در پاسخ ایمنی مرتبط است. تغییرات ایمنی مشابه تغییراتی بود که اغلب در افراد مبتلا به بیماری لثه دیده می شود. سیگار کشیدن منجر به تغییراتی در پروتئین هایی به نام سیتوکین ها می شود که در صورت عدم تعادل در باکتری های دهان می تواند باعث التهاب و عفونت شود.

به گزارش سیناپرس، یک سیتوکین به نام TNFα نقش مهمی در ایجاد التهاب دارد و در بین سیگاری ها در سطوح بالایی قرار دارد. یافته‌ ها نشان می ‌دهد که گونه ‌های باکتریایی خاص در میکروبیوم دهان می ‌توانند در جهت سرکوب پاسخ ایمنی بدن فعالیت کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی mBio منتشر شده است.