طرح‌های عرضه شده در بورس ایده تا پایان امسال به ۴۰ طرح می‌رسد

سیناپرس: با توجه به تاکیدات مسئولان بالادستی کشورمان بر توسعه علم و فناوری بخصوص در سال‌های اخیر، اهميت و نقش تبادل اختراعات، نوآوري‌ها و فناوري‌ها نیز به عنوان يكي از راهكارهاي رفع نيازهاي بنگاه‌ها در توسعه و رشد رقابت‌پذيري به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. البته ايجاد نهادها، ساختارسازي و مهياسازي ابزارهاي لازم براي رشد اين تبادلات ضروری است.کارشناسان و مسئولان علمی کشورمان برای توسعه علم و بخصوص تجاری سازی فناوری‌ها تلاش بسیاری کردند و به این باور رسیدند که بازار دارايي فكري می‌تواند ساختار جديد در شبكه تبادل فناوري كشور باشد.

راه اندازی بورس ایده فواید زیادی برای اقتصاد کشور دارد که از جمله می‌توان به توسعه تحقیقات و دانش های مبتنی بر علم در فضای اقتصادی، افزایش ارتباط میان دانشگاهیان و و فضای اقتصادی کشور، تأمین مالی طرح های مخترعان کشور و حمایت مالی از این افراد، افزایش کارآیی تولیدات و به روز رسانی و نوآوری در محصولات، حمایت حقوقی و قانونی از مخترعان و مکتشفان و افزایش فرهنگ ابداعات و خلاقیت و توسعه این فرهنگ اشاره کرد.

 

این بازار با هدف عرضه و مبادله مصاديق مالكيت فكري در فضايي شفاف، تخصصي و كارآمد طراحی می‌شود و در اين بازار گواهينامه‌هاي ثبت‌اختراع، علائم تجاري، طرح‌هاي صنعتي و غيره بعد از طي فرآيندي مورد معامله قرار مي‌گيرد.

اين بازار در سطح كلان با همكاري و تعامل معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و در سطح اجرايي با همكاري شركت فرابورس ايران، پارك فناوري پرديس و سازمان مالكيت صنعتي مورد طراحي و بهره‌برداري قرار گرفت و بورس ایده کشور راه‌اندازی شد.

در رابطه با چگونگی پیشرفت بورس ایده با علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت‌وگو کردیم.به طور کلی راه‌اندازی بورس ایده چه مزایایی برای توسعه علم کشور دارد و این طرح چگونه پایه‌گذاری شد؟

با راه اندازی بورس ایده، قطعا می‌توان راه‌های جدیدی برای ارزش گذاری بر روی اختراعات و ارائه آنها از طریق فرآیندهای بسیار روشن اقتصادی انجام داد.طرح تشکیل بورس ایده بر اساس برنامه پنجم توسعه و به منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی در راستای پاسخگویی به نیاز بخش‌های داخلی و خدمات پایه گذاری شده است.

بورس ایده، نخستین بازار مالی است که بر اساس قرارداد حق مالکیت پایه گذاری شده است و از این طریق فضایی ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های نوآورانه و جدید به سود بهتری برسند.
مراحل تهیه یک طرح اولیه (Business Plan) برای ارسال به بورس ایده چگونه است؟

در ابتدا مخترع باید طرح و جنبه‌های حقوقی ایده خود را معرفی کند و سپس به جنبه‌های فناوری آن بپردازد، بعد با معرفی شرایط ایجاد شده در این طرح در بازار، جنبه‌های اقتصادی و منافع آن را نیز توضیح دهد.

مخترع یا مالک دارایی فکری ابتدا در بسته پیشنهادی تقاضای عرضه حق اختراع به شرکت تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند و پس از آن این شرکت تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری باید موضوع را در کمیته عرضه فرابورس ارائه کند.پس از بررسی در کمیته عرضه، موافقت اصولی کمیته به شرکت تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری اعلام شده یا به طور قطعی با پذیرش آن مخالفت می‌شود.

در صورت اعلام موافقت اصولی توسط کمیته عرضه به طور مجدد به شرکت تأمین سرمایه ارجاع و مدارک و بسته پیشنهادی دوباره به کمیته عرضه ارسال می‌شود و در صورت رد مشروط و تکمیل مدارک مجددا همین روند بین شرکت تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری و کمیته عرضه تکرار می‌شود.

پس از تکمیل مدارک، مجوز انتشار بیانیه عرضه صادر و بابت اقرار‌نامه غیرقابل معامله کردن دارایی فکری رسید دریافت می‌شود.پس از آن بیانیه عرضه یکجا، منتشر و فرایند عرضه مطابق با مقررات معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران آغاز می‌شود.

در حال حاضر روند پیشرفت بورس ایده به چه صورت است؟

تاکنون ۲۷ طرح در بورس ایده عرضه شده است که از این تعداد ۲ طرح به فروش رسیده و ۳ طرح هم در مذاکره نهایی برای فروش است.

این طرح‌ها بیشتر در چه حوزه‌هایی هستند؟

در تمام حوزه‌های علمی نظیر گیاهان دارویی، الکترونیک، تربیت بدنی، زیست فناوری و غیره طرح‌هایی به بورس ایده ارائه شده‌اند که برخی از آن‌ها در مرحله ایده هستند و برخی دیگر به مرحله صنعتی رسیده‌اند.

طرح‌های دیگری هم برای حضور در بورس ایده پیشنهاد شده است؟

۶۰ طرح پیشنهاد شده داریم که برخی از آن‌ها در مرحله تائید است و برخی نیاز به تکمیل مدارک دارد که پس از تکمیل مدارک موردنیاز تائید می‌شود ولی تا پایان امسال تعداد طرح‌های عرضه شده در بورس ایده به ۴۰ طرح می‌رسد و فعالیت بورس ایده وسیع می‌شود.

حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه بورس ایده به چه صورت است؟

تلاش می‌کنیم تا بازار را وسعت بخشیم به طوریکه  ۱۰ شرکت اول سرمایه‌گذار مورد حمایت معاونت قرار می‌گیرند و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا