اسفناج ، گیاه معجزه گر لاغری

پژوهشگران ترکیبی جدید را در اسفناج شناسایی کردند که می تواند در کم کردن اشتها ، کاهش گرسنگی و هضم بهتر چربی ها موثر باشد.

بر اساس این تحقیقات ، عصاره به دست آمده  از thylakoids باعث آزاد سازی هورمون سیری در بدن می شود که این مساله می تواند در کنترل گرسنگی و کم خوردن بسیار موثر باشد . قابل توجه است که این مواد ترکیبی موجود در اسفناج در مردان اثر بیشتری دارد .

فرانک .ال . گرینوی (Frank. L. Greenway) از مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون (Pennington Biomedical Research Center) در لوئیزیانا (Louisiana) ایالات متحده امریکا در رابطه با این ترکیب تازه کشف شده می گوید : " کاهش در گرسنگی و میل به غذاهای شور باعث ایجاد thylakoids شده که مصرف آن می تواند برای افرادی که در نظر دارند لاغر شوند و همچنین برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و چاقی مفید باشد. "

با توجه به این مساله، محققان اثر از بین بردن چربی ها و قندها را در مصرف یک دوز از عصاره متمرکز از thylakoids اسفناج که میل به سیری را افزایش می دهد ، با مصرف دارونماها مقایسه کردند . برای دستیابی به این هدف ،  پژوهشگران 60 نفر از داوطلبان شرکت در این آزمایش را که سی نفر زن و سی نفر مرد بودند ، در دو گروه درمان و گروه شاهد طبقه بندی کردند . افرادی که دارای اضافه وزن بوده و یا از چاقی رنج می بردند در  گروه درمان قرار گرفتند و از برنامه مصرف عصاره متمرکز از thylakoids اسفناج برخوردار شدند و گروهی هم به عنوان شاهد انتخاب شدند که به مصرف دارونماها پرداختند .

نتایج و داده های به دست آمده از این آزمایش ها نشان می دهد که ایجاد احساس سیری در عصاره متمرکز از thylakoids اسفناج در مقایسه با دارونماها از افزایش یک دوره دو ساعته برخوردار بوده است. علاوه بر این هیچ تفاوتی در چربی پلاسما و مصرف انرژی در وعده شام ای نافراد وجود نداشت اما در مردان میل به کاهش مصرف غذا و انرژی به وضوح دیده می شد.

بر اساس گفته محققان به نظر می رسد که مصرف عصاره به دست امده از thylakoids ولع و میل به مصرف مواد غذایی خاص را تحت تاثیر قرار می دهد.

لازم به توضیح است که در پژوهش های پیشین مرتبط که روی زنان انجام شده بود ، مشخص شده است که به ویژه زمانی که زنان یک دوز از عصاره  اسفناج را مصرف می کنند ؛ نوعی کاهش انگیزه و میل خوردن شیرینی در آن ها ایجاد می شود که این کاهش میل به شیرینی ها در طول دوره آزمایش به صورت پایدار باقی می ماند .

در خاتمه قابل ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن به صورت یک مقاله علمی در آخرین شماره مجله کالج آمریکایی تغذیه (Journal of the American College of Nutrition) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .