لزوم کاربرد فناوری در پشت پرده نقره ای

به گزارش سیناپرس، نشست مشترک انجمن تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینما با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، حول موضوع شکل گیری همکاری های مشترک» با حضور علی سرتیپی، رییس انجمن تهیه کنندگان، بیژن امکانیان، بازیگر و تهیه کننده ، حبیب اسماعیلی، سعید خانی و  محرم براتی، دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک، برزین ضرغامی مشاور پارک، روز دوشنبه چهارم بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

برزین ضرغامی، مشاور هنری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به ماهیت فعالیت های این مجموعه گفت: با توجه به اینکه در 5 الی 6 سال اخیر اتفاقات خوبی در عرصه توسعه فناوری و دانش بنیان ها در کشور افتاده است، در همین راستا یکی از فعالیت های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از دانش بنیان ها و راه اندازی خانه های خلاق  فناوری بوده است. گفتنی است، هزینه های زیادی صرف شد که بخش هایی از آن با تبدیل به محصول یا خدمات، برگشت داشته است. عمده این فعالیت ها در زمینه های غیر فرهنگی بود که رویکرد فناورانه،علوم پایه و پزشکی آن پررنگ تر از رویکر فرهنگی و هنری آن بود. در واقع توجه کمتری به کاربرد فناوری در فرهنگ و هنر می شد. به گونه ای که امروزه پارک های علم و فناوری در زمینه های  فنی و مهندسی و علوم پایه و پزشکی فعالیت می کنند.

نخستین چراغ روشن شد

وی افزود: نزدیک به سه  سال پیش بود که جهاد دانشگاهی با تاسیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی با هدف تلفیق و توسعه فناوری در فرهنگ در بستری به نام صنایع فرهنگی نخستین چراغ را در این عرصه روشن کرد. اکنون این مجموعه توانسته با مجموعه های فعال در عرصه فناوری و فرهنگ تعاملات موثری را رقم بزند.

در 23 رشته در زمینه های مربوط به صنایع فرهنگی و خلاق فعالیت داریم

در ادامه نبیونی با اشاره به مهمترین محورهای فعالیت مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: این مجموعه یک نهاد فعال در عرصه فرهنگ و هنر است که در 23 رشته در زمینه های مربوط به صنایع فرهنگی و خلاق فعالیت دارد. اما تا کنون فعالیت جدی استارتاپی در زمینه سینما و هنر های نمایشی نداشته است.

معاون فناوری پارک ملیعلوم  وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی  با اشاره به خدماتی که مجموعه پارک در حمایت از استارتاپ ها و دانش بنیان ها می دهد، گفت: یکی از محورهای حمایتی این مجموعه از شرکت های مستقر و حتی غیر مستقر در راستای سهولت اخذ مجوز از سازمان های گوناگون و استقرار در یک مکان با دریافت اندک هزینه است. علاوه بر آن با توجه به همکاری و تفاهم نامه های که با مجوعه هایی چون صندوق کارآفرینی امید، صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد برکت داریم، ارائه تسهیلات مالی به دانش بنیان ها راحت تر است.

به گفته نبیونی یکی دیگر از حمایت های مجموعه پارک ملی علوم و فناری های نرم و صنایع فرهنگی ارائه مجوز به شرکت های فناور و خلاق برای بهره مندی از تخفیفات ویژه و معافیت های مالیاتی است؛ همچنین اگر شرکتی محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، با همکاری وزارت عتف این مبلغ به حساب پارک ریخته می شود و این مجموعه در قالب های مختلف دوباره به شرکت ها بر می گرداند.

سینما نیازمند فناوری های نوین است

در ادامه سرتیپی با اشاره به زمینه های مورد همکاری با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: خوشبختانه خاطره خوبی از همکاری با جهاد دانشگاهی داریم. ما می توانیم در زمینه توسعه نوآوری ها با توجه به امکاناتی که مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی وجود دارد، همکاری های موثری داشه باشیم. چراکه باید به سمت فناوری های روز دنیا برویم. در واقع نیازمند گروهی هستیم که بتوانیم با بهره گیری از آن توانمندی های خود را به نوآوری های دنیا ببریم. برای مثال جشنواره ای برای فیلم هایی که رنگ نوآوری دارد را می توان راه اندازی کرد و در کل شاید بتوان توجه بیشتری به آثار نویی کنیم که مبتنی بر فناوری است.

وی گفت: در مثالی دیگر از فناوری هایی که می توان نام برد، دستگاه هایی است که در قالب واقعیت صحنه سازی های بی نقصی می کند که تمییز آن از واقعیت سخت است؛ متاسفانه تا کنون متولی چندانی در صنعت سینما برای توسعه فناوری ها نداشتیم اما تجربه نشان داده است که نوآوری ها همواره تاثیر مثبتی بر این صنعت داشته است.

به گفته سرتیپی  بحرانی که در آینده ای نزدیک گریبان صنعت سینما را می گیرد، تعویض دستگاه های مربوط به ساخت و پخش فیلم است که کیفیت پایین تری دارد.

سینما هیچگاه نمی میرد

امکانیان در این نشست با اشاره به معضلات سالن سازی گفت: مشکلات زیادی در پخش داریم که بخش خصوصی به دلیل ضرر های محتمل اقدامی نمی کند. علاوه بر آن  سینماهای قدیمی هم زیرساخت مناسب ندارند و سودی هم در هزینه های وارده ندارد. بنابراین اگر بتوانیم در این  زمینه با مجموعه پارک همکاری داشته باشیم که در شهرستان های محروم سالن های کوچک ساخته شود، می تواند به چرخه اقتصادی فروش فیلم ها کمک کند که به لحاظ فرهنگی هم سودمند است. 

امکانیان افزود: درست است که سینمای خانگی موفق عمل کرده است اما سینما هیچگاه نمی میرد.

جای خالی نوآوری در پخش فیلم

خانی یکی از معضلات اصلی را کمبود فناوری های روز دنیا در عرصه سینما را در پخش فیلم دانست و گفت: ما تنها کشوری هستیم که در پخش فیلم همچنان از هارد استفاده می کنیم در حالیکه در اغلب کشورهای اروپایی بر بستر اینترنت فیلم پخش می شود. یکی دیگر از معضلات ما نبود زیرساخت های ایجاد سینما در شهرستان ها است که در بسیاری از شهرستان ها هزینه زیادی می طلبد.

گفتنی است از دیگر موضوعات که مطرح شد، راه اندازی جشنواره های سینمایی با همکاری مجموعه پارک است همچنین از آنجایی که  دفاتر پخش در سراسر دنیا از فناوری های نوین استفاده می کنند، نیاز است در این زمینه علاوه بر جوان گرایی بهره گیری از فناوری ها در این زمینه است

ضرغامی در انتها یادآور شد: مجموعه پارک با همکاری اهالی سینما و مجموعه های حرفه ای در این عرصه که تعداد کمی هم ندارند می توانند استارتاپ سینماها را ایجاد و قوت ببخشد و ایده های سینمایی را راه بیاندازد. همچنین با برگزاری جشنواره های سینمایی می توانیم اقدامات مهمی را به ثمر برسانیم. ایجاد زیرساخت برای تاسیس سالن های سینما در شهرهایی که سالن کم دارند از دیگر موضوعاتی است که در نهایت منجر به صرفه اقتصادی می شود. آموزش هم از دیگر رویکردهایی است که می توان با کمک مجموعه پارک اقدامات مهمی را به ثمر رساند.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا