جفت می تواند از ابتلای جنین به کووید 19 جلوگیری کند

به گزارش سیناپرس، در حالی که اکثر زنان باردار آلوده به ویروس کرونای جدید، بدون علامت هستند یا علائم خفیفی را نشان می دهند، برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که این زنان، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید قرار دارند.
با این وجود، در مورد این که چگونه بیماری بدون علامت یا خفیف بر جفت به عنوان رابط بین جنین و مادر و همچنین سلامت نوزاد تأثیر می گذارد، اطلاعات کمی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، برای پیدا کردن پاسخ سوالات در این خصوص و درک تأثیر عفونت SARS-CoV-2 در دوران بارداری، تیمی پژوهشی از مدرسه پزشکی دانشگاه ایالتی وین آمریکا، سلسله آزمایش هایی را با مشارکت 12 زن باردار انجام داده اند.
در این تحقیق، از بین زنانی که آزمایش مثبت داشتند، هشت زن عفونت بدون علامت داشته، یکی علائم خفیف و سه نفر دیگر مبتلا به نوع شدید کووید-19 با نیاز به مکمل اکسیژن بودند.
مجریان این تحقیق، مشاهده کردند که یک پاسخ ایمنی پیش التهابی مشخصه هنگام مواجهه مادر با ویروس کرونا در جفت و همچنین در خون مادر و نوزاد وجود دارد.
اما بر اساس مشاهدات فوق، اگرچه آنتی بادی های تولیدشده در بدن مادر علیه ویروس SARS-CoV-2 از جفت به نوزاد منتقل می شوند، در درون خود جفت، هیچ گونه آنتی بادی جنینی و یا ویروس شناسایی نگردید.به گزارش sinapress، به گفته محققان، این موضوع نشان می دهد که جفت احتمالا از جنین در برابر عفونت فوق محافظت می کند.

آن ها اشاره کرده اند؛ یافته‌هایشان بینش‌های مهمی را درباره پاسخ‌های ایمنی مادر-جنین در برابر عفونت کووید 19 ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که انتقال عمودی از مادر به جنین ممکن است تنها به عنوان یک رویداد نادر مطرح باشد. با این حال، این پژوهشگران معتقدند که نتایج فوق باید با احتیاط تفسیر شده و مورد بررسی جامع تری قرار گیرند.
به گزارش سیناپرس، گفتنی است یافته های فوق در نشریه Nature Communications منتشر شده اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا