ترکیه کار ما را در برند سازی زیورآلات دشوار کرده است

به گزارش سیناپرس، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی» روز بیست و هفتم دی ماه سال جاری در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزارشد.

گفتنی است، در این جلسه دکتر پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دکتر عليرضا همتي، معاون ساماندهي و توانمندسازي صندوق کار آفرینی امید، محمدرضا محمودی، خالق و مالک برندهای چکش فلزی و ترسه، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی و دیگر معاونان ومدیران این محموعه به تبادل نظر در راستای برگزاری این رویداد پرداختند.

هنر و فرهنگ دلیل تمایز محصولات ایران با دیگر کشورهاست

ایمانی در ابتدای این جلسه با اشاره به نگرش فرهنگی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در پیشبرد این رویداد گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در هر موضوعی که وارد می شود نگاه فرهنگی به آن بحث دارد. زیرا آنچه که محصول ما را با دیگر محصولات متمایز و آن را در عرصه رقابت می اندازد، محصولات فرهنگی و هنر کشورمان است که در نهایت توسعه فرهنگ و هنر را در عرصه ملی و بین المللی به همراه دارد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: امروز باید به دنبال جایگاه فرهنگی مشخص در کشور باشیم و مساله مهمی چون صنایع فرهنگی و فناوری های نرم را در کشور گسترده کنیم. دراین رویداد رویکرد فرهنگی و هنری را  دنبال می کنیم چراکه به اعتقاد من آن چیزی که می تواند ما را در دنیا معرفی کند، همان رویکرد فرهنگی هنری است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اغلب دستگاه هایی که درباره این رویداد رایزنی کردیم ، استقبال گسترده بود و امیدواریم که در یک فعالیت هماهنگ بین دستگاهی «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی» در بستر شکوفایی استعدادهای هنرمندان به ثمر برسد. اگر این اتفاق رخ دهد در حوزه صادرات می توانیم پویاتر عمل کنیم و من اطمینان می دهم که نهاد های دولتی استقبال می کنند.

بازارسازی برای هنرمندان؛ نتیجه یک رویداد

در ادامه محمودیان با اشاره به اهمیت این رویداد در بازارسازی برای هنرمندان گفت: جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی از فعالیت هایی است که جذابیت های بسیاری برای مخاطبان خود دارد و ما در وزارتخانه با تمام توان در کنار مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هستیم.

وی افزود: با توجه به فعالیت های بزرگی که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی رقم زده است، ما نیز ماحصل نتایج مسابقه را در اختیار دست اندرکاران و تیم این جایزه می گذاریم  تا در مرحله اجرا و تولید نیز در این مجموعه قرار بگیرند.

محمودیان درباره جام جهانی قطر و تحت شعاع قرار گرفتن جزایر کیش و قشم گفت: قطعا علاوه بر برنامه ریزی هایی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد، این نقطه شروع خوبی برای صادرات، بازاریابی و بازارسازی خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اطلاع رسانی وسیع از  «جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی»  افزود: از آنجایی که عنوان معاون دفتر غرب آسیای منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی را دارم درباره این جایزه اطلاع رسانی های گسترده ای می کنیم. همچنین قرار است در  31 استان نیز اطلاع رسانی سراسری انجام شود.

محمودیان درباره رویاهای مدنظر خود برای فعالیت های پسین این جایزه گفت: این اقدام در زمینه توسعه اشتغال برای جوانان به ویژه بانوان بسیار تاثیر گذار است که برنامه های بعدی زیادی را می توان برای آن متصور شد و می توانیم در بازارهای پساکرونا نیز برنامه ریزی هایی داشته باشیم.

کار ما برای برند سازی جواهر و زیورآلات سخت شده است

در ادامه این نشست محمودی خالق و مالک برندهای چکش فلزی و ترسه با اشاره به نگرش های کلیشه ای در طراحی هنر جواهرسازی گفت: آنچه که مشهود است ما تنها ادامه دهنده راه پیشینیان بودیم. اما امروزه جوانان کارهای نویی را به ثمر می رسانند و باید این ایده ها و طراحی های نو جهت دهی شوند، زیرا آنها غالبا از بعد هنری نگاه می کنند و سر رشته ای از تجارت ندارند.

این فعال در عرصه زیورآلات گفت: این عرصه ظرفیت این را دارد و به صورت جدی می توان روی آن فعالیت کرد؛ مشکل اصلی ما در زمینه صنعت جواهر و زیورآلات  طراحی است که تنها باید به بعد زیبایی شناسی آن نگاه کرد. این رویداد چالشی مفید است تا  بتوانیم به ابعاد دیگرجریان نگاه کنیم.

وی طراحی در بحث زیورآلات را به سان شناخت آناتومی بدن دانست و گفت: باید مسیر طراحی استاندارد را برای هنرمندان باز کنیم و آن ها را در یک رویه مشخص قرار بدهیم و به ابعاد دیگر این حوزه توجه جدی تری داشته باشیم.

وی تاکیدکرد: الهام گیری از تمدن های دیگر یکی از این ابعاد است؛ صنعتگران ما عموما ریشه ای عمل نمی کنند به همین دلیل جریان مهمی ایجاد نمی کند. وقتی طراحی کاربردی باشد به مسیر جریان سازی نیز می افتد.

به گفته محمودی هنرمندان ما باید بدانند که  هنوز اطلاعات کافی ندارند و باید ساز و کاری که دنیا رفته است را برای هنرمندان خود بچنیم و بعد از آن باید سیاست های دیگری برای یکه تازی تدبیر کنیم. با وجود ترکیه کار ما برای برند سازی جواهر و زیورآلات سخت شده است و اگر نتوانیم از این زمان نهایت بهره لازم را ببریم همین توان موجود را هم از دست می دهیم.

 به گفته محمودی، امروزه ما فقط در این صنعت حضور داریم و فعال نیستیم. اگر بتوانیم بر اجزای تعیین شده این جایزه را فعال تر کنیم اتفاقات خوشایندی رخ می دهد.

درپایان این جلسه مدیران و معاونان و دیگر مدعوین به تبادل نقطه نظراتی در خصوص تدوین راهبردهای اجرایی جایزه ملی پرداختند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا