استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 برای مقابله با سرطان

تحقیقات انجام شده جدید نشان می دهد که اضافه کردن اسیدهای چرب امگا 3 به داروهای ضد تومور و ضد سرطان ، در درمان این گونه بیماران موثر بوده و کیفیت زندگی آن ها را بهبود می بخشد .

یک تیم پژوهشی ، برای مطالعه و بررسی این موضوع ،  پنجاه بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده پیشرفته را در دانشگاه بیمارستان لستر (University Hospitals of Leicester)  در انگلستان مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . در این مطالعات ، محققان داوطلبان مبتلا به سرطان را تحت برنامه ریزی خاصی برای دریافت داروها قرار دادند .  داوطلبان با توجه به این برنامه ریزی هفته ای هزار میلی گرم اسید چرب امگا 3 و  به مدت سه هفته  صد گرم امولسیون چربی غنی شده امگا 3 را دریافت کرده  و پس از آن به مدت  یک هفته به استراحت پرداخته و مجددا همین برنامه برای آن ها تکرار می شد .

نتایج حاصل از این بررسی ها ، شواهدی مبنی بر فعالیت در واکنش و نرخ تثبیت این بیماری را در بر داشته است . علاوه بر آن ، در این گروه از بیماران، حجم گسترش بیماری کبد کاهش پیدا کرده و کیفیت زندگی با بهبودی نسبی همراه بوده است .

لازم به توضیح است که اسید چرب امگا 3 خانواده ‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن ‌ها بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌ است . این اسیدهای چرب برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری به حساب می آیند ولی در بدن ساخته نمی ‌شوند . اسید چرب امگا 3 در خوراکی هایی همچون گردو ، برخی از انواع لوبیا ، سبزیجات و در روغن‌ های کانولا ، سویا ، بذر کتان ، روغن زیتون ، ماهی ها و در مکمل‌های ماهی وجود دارد . البته مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا 3 در میان مواد غذایی گیاهی هستند .

گفتنی است که این نخستین بار است که اسیدهای چرب امگا 3 با یک عامل شیمی درمانی برای بیماران سرطانی مورد استفاده و آزمایش قرار می گیرد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Parenteral and Enteral Nutrition به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا