افزایش سن مهمترین عامل ناباروری

دکتر شهلا نوری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد:  با توجه به برنامه تحول جمعیت و تشویق شهروندان به افزایش فرزند آوری باید تمامی موانع موجود در بحث فرزندآوری برداشته شود.

وی افزود: ناباروری در خانمها و آقایان به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهمترین موضوع افزایش سن بوده که به زوجین توصیه می شود برنامه فرزندآوری را به تعویق نیاندازند همچنین به جوانان توصیه می شود با فراهم شدن شرایط ازدواج از سختگیری ها بکاهند چرا که زمان مناسب فرزندآوری تا 35 سالگی است.

دکتر نوری با بیان اینکه سبک زندگی بر ناباروری بسیار موثر است، تصریح کرد:  تغذیه سالم  و انجام ورزش  روزانه بر سلامتی افراد بسیار موثر بوده و این درحالیست که افراد به این موضوع توجه نمی کنند و در طول روز تحرک کمی داشته وعلاوه بر آن از غذاهای نامناسب از جمله فست فودها استفاده می کنند و ساعتها بدون تحرک از موبایل استفاده می کنند، بنابراین در پیش گرفتن سبک زندگی سالم بر توان باروری افراد موثر است.

وی ادامه داد: بی تحرکی، چاقی را به دنبال داشته و چاقی می تواند یکی از فاکتورهای ناباروری باشد، بنابراین توصیه می شود، زوجین به سبک زندگی سالم بیش از پیش توجه داشته باشند.

دکتر نوری آندومتریوز و تخمدان پلی کیستیک را از دیگر عوامل نابارور خواند و گفت: برخی دختران از سندروم تخمدان پلی کیستیک در دوران مجردی هیچ اطلاعی نداشته و این در حالیست که می تواند یکی از عوامل ناباروری باشد، بنابراین آموزش های لازم به دختران در دوران دانش آموزی و دانشجویی داده می شود تا در صورت علامت دار بودن از پزشک متخصص پیگیر شوند.

وی خاطرنشان کرد:  در مراکز خدمات بهداشت محلات آموزش سبک زندگی سالم و سایر مصادیق انجام می شود و با آگاه سازی جوانان در مورد عوامل ناباروری این موضوع را مرتفع می کنیم.

وی با بیان اینکه امواج الکترومغناطیسی  و استفاده از موبایل و تاثیر آن بر ناباروری قطعیتی وجود ندارد، تصریح کرد: تا کنون هیچ مستند محکمی بر تاثیر امواج موبایل در ناباروری وجود نداشته اما گمانه زنی ها در این خصوص وجود دارد.

وی مصرف سیگار و آلودگی هوا را از دیگر عوامل تاثیر گذار بر ناباروری خواند و گفت: این دو فاکتور از عوامل ایجاد کننده  ناباروری هستند که باید این فاکتورها نیز مد نظر باشد و تا حد امکان این عوامل را حذف کرد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا