روسیه و هند نیروگاه اتمی می سازند

به گزارش سیناپرس، در پی مذاکرات انجام شده بین رهبران روسیه و هندوستان، طرفین توافق کردند که نیروگاه هسته ای جدید و پیشرفته هند در منطقه کودانکولام بر اساس طرح مهندسان روسی ساخته شود. کارشناسان، این توافق را پیشرفت قابل توجهی در ساخت واحد های نیروگاه هسته ‌ای هندوستان دانسته و آن را گامی رو به جلو در توسعه فناوری این کشور آسیایی محسوب می کنند. به گزارش سیناپرس، مقامات این دو کشور همچنین در ادامه بحث های فنی در مورد راکتور هسته ای پیشرفته موسوم به VVER 1200 که توسط روسیه طراحی شده است، توافق کردند که ساخت  این راکتور به طور مشترک و با بهره گیری از تجهیزات هندی و بومی سازی قطعات مورد نیاز باشد.  

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، دو کشور همچنین اعلام کردند نیروگاه روپور در بنگلادش را نیز به طور مشترک راه اندازی کرده و همکاری های مشابهی را در کشورهای دیگر داشته باشند.

به باور محققان، این همکاری باعث می شود مهندسان هندی با فناوری های راکتورهای پیشرفته روسیه آشنا شده و قادر به تولید آن باشند. در خاتمه گفتنی است این دو کشور یادداشت تفاهمی نیز در زمینه ایجاد همکاری بین آژانس فضایی روسیه و سازمان تحقیقات فضایی هند در زمینه فعالیت‌های مشترک در برنامه پروازهای فضایی انسانی امضا کردند. به گزارش سیناپرس، در این بیانیه آمده است: هر دو طرف قصد دارند همکاری‌هایی را در کمیته سازمان ملل در مورد استفاده صلح‌آمیز از فضا (UN COPUOS)، از جمله مسائل مربوط به پایداری طولانی ‌مدت فعالیت‌های مداری، تقویت کنند.
این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که هر دو کشور روسیه و هند دارای فناوری های فضایی بسیار پیشرفته ای بوده و طی سال های قبل ماموریت هایی مانند اعزام فضاپیما به مریخ از سوی هند با موفقیت اجرا شده است.

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا