نقش مهم چوب خیزران در آینده خودروسازی

به گزارش سیناپرس، پایداری درصنعت را می توان به روش های مختلفی تفسیر کرد، به عنوان مثال، آیا می توان قطعات داخلی خودرو را از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته و تامین کرد؟ این اتفاق قطعا می تواند باعث پایداری بیشتر دراین صنعت شده و ردپای کربن را در خودروسازی کاهش دهد، این راهکارها همچنین می تواند از دور ریخته شدن پلاستیک جلوگیری کند. اما پایداری واقعی به معنای استفاده از مواد اولیه ای است که دارای کمترین مقدار کربن در فرایند تولید، پردازش و حمل و نقل باشد که معمولا شامل گزینه هایی است که قابل رشد هستند.

کتان در حال حاضر در مقیاس کوچک برای جایگزینی فیبر کربن توسط شرکت های خودرو سازی اروپایی استفاده می ‌شود، اما یکی از جدید ترین این مواد خیزران است برای اولین بار در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش سیناپرس، این ماده در محصول جدید یک شرکت چینی به نام خودروی برقی ET7 استفاده خواهد شد. استفاده از این ماده اولیه به دلیل آن است که خیزران ظاهر بسیار خوبی داشته و از مقاومت بالایی نیز برخوردار است. 

براساس اعلام رسمی این شرکت خودروسازی، این ماده اولیه از چوبی ساخته می شود که در طول چند صد سال گذشته به طور گسترده در سراسر جهان برای ساخت مبلمان و وسایل خانه استفاده شده است. خیزران یک گیاه بالا رونده بوده و با قطر یکنواخت در طول رشد می کند. به گزارش سیناپرس، این گیاه پس از برداشت، به صورت قطعات مربعی بریده و به پانل ها چسبانده شده یا به شکل بلوک ها فشرده می شوند تا محصول نهایی تولید شود.

علاوه بر این خیزران که دارای ساختار عروقی طبیعی بوده و رگ‌ها یا مویرگ‌ های ریز بسیاری از طول آن عبور می‌ کنند و این امر باعث می‌ شود که رنگ‌ ها و سایر تغییرات در بدنه این گیاه فقط با مصرف مقدار اندکی انرژی حاصل شده و باعث به وجود آمدن اشکال مختلفی از این محصول باشد. برش های نازک طولی و استفاده از پوشش لمینیت نازک برای جلوگیری از ترک خوردن، منجر به تولید نوار خیزران برای استفاده در فضای داخلی خودرو می شود.
طبق اظهارات شرکت سازنده، این نوار ها به عنوان یک ماده شفاف برای پوشش سطوح استفاده می شود که می تواند نور را از خود عبور دهد. به گزارش سیناپرس، از این ویژگی می توان برای ساختن سطوح هوشمند زیبا با نمادهای روشن استفاده کرد. این ماده در اشکال و اندازه های مختلف قابل تولید بوده و می‌ توان آن را به اشکال سه‌ بعدی به همان روشی که ورق فلز یا پلاستیک را شکل می‌دهند، تولید کرد.

یکی از نقاط  قوت استفاده از چوب خیزران در صنعت  خودرو سازی این است که این گیاه برای بقا به تنوع زیستی وابسته بوده و در جنگل های استوایی رشد می کند. مسئولان شرکت تولید کننده این محصول اعلام کردند که نیاز ماده اولیه خود را از کشاورزان محلی تامین کرده بنابراین به جای آسیب رساندن به جنگل‌ های استوایی از این جنگل ها حمایت می‌ کنند. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: autocar

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا