خطر ورشکستگی احتمالی اسپیس ایکس

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک مدیرعامل و بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس اخیرا به همکارانش در این شرکت اعلام کرده که  اسپیس ایکس نیازمند کمک همگان برای رهایی از یک فاجعه‌ بزرگ است.

طبق گزارش های رسمی، ایلان ماسک معتقد است که اسپیس ایکس باید به زودی نسل جدید موتور رپتور خود را تولید کند وگرنه با عواقب بالقوه وخیمی مواجه خواهد شد. موتور های رپتور به عنوان پیشرانه فضاپیمای استارشیپ معرفی شده و نقش مهمی در آینده فعالیت های فضایی این مجموعه ایفا می کند. استارشیپ، فضاپیمای عظیم و کاملاً قابل استفاده مجددی است که از آن برای بردن افراد و کالا به ماه، مریخ و سایر مقاصد دور استفاده خواهد شد. 
به گزارش سیناپرس، هر فضاپیما برای انجام ماموریت های خود به تعداد زیادی موتور رپتور نیاز دارد. بر اساس اطلاعات فنی منتشر شده در این رابطه، مرحله اول پرتاب این فضاپیما نیازمند ۳۳ موتور فوق سنگین بوده و در مرحله دوم، ۶ موتور رپتور، موفقیت اسپیس ایکس را تضمین می کنند.

ایلان ماسک در نشست مشترک هیئت مطالعات فضایی و گروه فیزیک و نجوم این پروژه گفت: در واقع، ما به هزار عدد از این فضاپیماها برای رسیدن به مریخ نیازمندیم. بنابراین ، اسپیس ایکس قصد دارد در آینده نسبتا نزدیک تعداد زیادی موتور رپتور بسازد.البته ظاهرا همه چیز طبق برنامه های ایلان ماسک پیش نرفته و  ظاهراً این شرکت در حال حاضر با چالش هایی جدی مواجه شده است و این بحران موجب شد ایلان ماسک از همکارانش در اسپیس ایکس درخواست کمک کند.

در این ایمیل، ایلان ماسک وضعیت تولید رپتور را یک بحران توصیف می کند که بسیار بدتر از آن چیزی است که چند هفته پیش به نظر می رسید. وی با اعتراف به این موضوع که از تعطیلات آخر هفته خود  چشم‌ پوشی کرده و مشغول کار روی خط تولید رپتور است، از همه کارمندان اسپیس ایکس می‌خواهد که در صورت امکان وارد این پروژه شوند.

در این ایمیل آمده است: ما به کمک همگان برای برگشت از این فاجعه نیازمندیم زیرا استارشیپ برای پرتاب نسخه دوم ماهواره های اینترنتی استارلینک مورد نیاز است. این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۱۶۰۰ فروند استارلینک V1 بوده و تقریباً ۱۰۰ دستگاه از ماهواره های V1.5 را با راکت های پیشرفته‌ فالکون ۹ خود به مدار بفرستد. اما این پرتابگر که از موتورهای مرلین استفاده می‌کند، نمی‌تواند ماهواره‌های بزرگتر V2 را که ماسک آن‌ها را به‌عنوان پتانسیل های مالی و پولسازهای حیاتی شرکت می‌بیند، در خود جای دهد.

طبق گزارش ها، در این ایمیل آمده است: پروژه ماهواره V1  از نظر پشتیبانی مالی ضعیف بوده، در حالی که شرایط برای ماهواره های V2 بهتر است. 
مدیر عامل ثروتمند اسپیس ایکس و مجموعه تسلا همچنین اعتراف می کند ، ما در حال افزایش تولید ترمینال ها به چندین میلیون دستگاه در سال هستیم که این امر سرمایه هنگفتی را می طلبد. 
ماسک در این ایمیل تاکید می کند که توجه به زمان مورد نیاز برای رفع مشکل رپتور ضروری است. و قطعا اگر نتوانیم در سال آینده به نرخ حداقل یک پرواز در هر دو هفته دست یابیم، استارشیپ با خطر واقعی ورشکستگی مواجه خواهد شد.

با توجه به اینکه استارشیپ به گونه ای طراحی شده است که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشد، اسپیس ایکس نیاز به چند وسیله نقلیه عملیاتی دارد تا بتواند دو بار در ماه پرواز کند. در حال حاضر این امکان وجود ندارد زیرا استارشیپ در مرحله آزمایشی پرواز خود باقی مانده است و این موضوع عامل اصلی نگرانی ایلان ماسک به شمار می رود.

منبع: space
مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا