تولید انبوه موشک های مافوق صوت در روسیه

به گزارش سیناپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ سوم نوامبر (برابر با ۱۲ آبان) سال جاری اعلام کرد که آزمایش‌ های موشک های کروز مافوق صوت Tsirkon رو به اتمام بوده  و از سال آینده به نیروی دریایی روسیه می پیوندد.

در همین راستا انجمن تحقیقاتی- صنعتی ماشین‌ سازی نظامی روسیه (MIC NPO Mashinostroyenia) در شهر Reutovo در منطقه مسکو، تولید انبوه موشک‌ های مافوق صوت Tsirkon را برای نیروی دریایی این کشور آغاز کرد.

طبق گزارش های رسمی، اگرچه تولید انبوه این موشک ها آغاز شده است اما همچنان آزمایش‌ های پرتاب‌ های سطحی این محصول ادامه دارد.به گزارش سیناپرس، بر این اساس سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به طور رسمی خبر از پرتاب موفقیت آمیز یک فروند موشک مافوق صوت Tsirkon در دریای سفید داد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، آزمایش‌های شلیک موشک مافوق صوت Tsirkon پس از دو پرتاب موفقیت ‌آمیز از زیردریایی هسته ‌ای در سال ۲۰۲۴ از سر گرفته خواهد شد. 

در امتداد همین آزمایش ها، در چهارم اکتبر سال جاری، زیردریایی اتمی Severodvinsk موشک های مافوق صوت Tsirkon را در دریای سفید آزمایش کرد. بنا به گفته مقامات روسی این آزمایش ها در نوامبر و دسامبر امسال نیز ادامه خواهند داشت. به طور کلی، پنج پرتاب آزمایشی علیه اهداف دریایی و ساحلی برنامه ریزی شده است.به گزارش سیناپرس، این موشک مافوق صوت چند منظوره که برای حمله به اهداف دریایی و زمینی طراحی شده است، طبق قراردادی در نمایشگاه بین المللی تسلیحات ارتش روسیه برای تحویل به نیروهای روسی تولید و آماده تحویل خواهد شد.

مقامات روسیه پیشتر اعلام کرده بودند این موشک های مافوق صوت Tsirkon که سرعتی برابر با ۹ ماخ (نه برابر سرعت صوت) دارند و می توانند اهدافی در فاصله بیش از هزار کیلومتری را هدف قرار داده و به زودی در حالت آماده باش جنگی قرار دارد. به گزارش سیناپرس، در همین راستا، روسیه قصد دارد زیردریایی ها و کشتی های خود را نیز به سامانه های موشکی مافوق صوت Tsirkon مجهز کند.

طبق گزارش ها، زیردریایی Perm، که پنجمین زیردریایی هسته ای پروژه 885M محسوب می شود، اولین حامل موشک های مافوق صوت فوق الذکر خواهد بود. این زیردریایی قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شود.

در خاتمه گفتنی است مجموعه کشتی سازی Sevmash در حال حاضر در حال ساخت شش زیردریایی 885M است. در حال حاضر زیردریایی های گروه  885  در خدمت نیروی دریایی روسیه قرار دارند، در حالی که زیردریایی های 885M در مرحله آزمایشی بوده و تا پایان سال جاری وارد خدمت نیروی دریایی می شوند.

منبع: TASS
مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا