کشف سیاره ای که یک سال در آن ۱۶ ساعت است

به گزارش سیناپرس، شکار مداوم سیارات خارج از منظومه شمسی منجر به کشف بیش از ۴ هزار جهان دوردست شده است. برخی از این سیارات جدید به دور ستاره هایی می گردند که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند. این جهان های یافت شده شامل سیارات عظیم و همچنین غول های گازی بزرگی هستند که در برخی موارد شباهت هایی با سیارات منظومه شمسی دارند.

دانشمندان حتی برخی از سیارات شبیه به زمین را نیز در خارج از منظومه شمسی پیدا کرده اند. با این حال، آخرین اکتشاف ستاره شناسان شامل یک سیاره ساخته شده از گاز های داغ است که با سایر سیارات کشف شده تا حدی تفاوت دارد.

این سیاره تازه  کشف شده مشتری فوق داغ نامیده می شود زیرا سطح این سیاره به حدودا ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داشته و می توان مدعی شد که این حرارت تقریباً به اندازه یک ستاره کوچک داغ است. دانشمندان این سیاره را TOI-2109b نامگذاری کرده اند و گفته می شود این سیاره، دومین سیاره داغی است که تاکنون کشف شده است.

در این میان نکته جالب توجه درباره سیاره فوق، این است که این سیاره تنها طی ۱۶ ساعت به دور ستاره خود می چرخد که این ویژگی سبب شده یک سال در این سیاره بسیار کمتر از یک شبانه روز زمینی باشد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان بر این باورند که دلیل ویژگی فوق، احتمالا واپاشی مداری سیاره TOI-2109b که بر اساس آن به آرامی دور ستاره‌اش می ‌چرخد، نزدیک ‌تر و نزدیک‌ تر شده تا اینکه یک روز به آن برخورد کرد.

گفتنی است ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی ناسا (TESS)، در جریان یک ماموریت تحت رهبری MIT، این سیاره فوق داغ را کشف کرد. به گزارش سیناپرس، ایان وانگ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته فوق می گوید:ممکن است بتوانیم بگوییم که چگونه سیاره در حال نزدیک ‌تر شدن به ستاره خود در یک یا دو سال آینده است.

البته با وجود اینکه حرکت این سیاره به سمت ستاره خود، ما شانسی برای دیدن این رویداد در طول زندگی خود نخواهم داشت زیرا ۱۰ میلیون سال دیگر طول می کشد تا این برخورد صورت گیرد.شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Astronomical منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: bgr.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا