تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه حداقل يك دوره زماني 10 ساله نياز دارد

 به گزارش خبرنگار سيناپرس، وزير نيرو كه براي پاسخگويي به سوال نادر قاضي پور در مورد اقدامات صورت گرفته براي احياي درياچه اروميه، در مجلس شوراي اسلامي حاضرشده بود، گفت: در زمينه تالاب ها و درياچه هاي  كشور از جمله درياچه اروميه مشكلات جدي داريم و دولت يازدهم از ابتداي فعاليت، اهتمام خاصي براي حل مشكل تالاب ها و درياچه ها داشته و موفقيت هاي نسبي هم حاصل شده است.

حميد چيت چيان افزود: دولت در ابتدا ستاد و كارگروه خاصي براي احياي درياچه اروميه تشكيل داد كه در آن دستگاه هاي مختلف حضور دارند و اقدامات جدي را آغاز كردند.

روند خشك شدن درياچه اروميه از سال 74 كه بيشترين ميزان آب را داشت شروع شد و سال به سال كاهش يافت تا جايي كه سطح درياچه از سطح اكولوژيك پايين تر آمد. اين موضوع به 3 دليل اتفاق افتاد: خشكسالي و كاهش بارندگي، افزايش درجه حرارت منطقه كه تبخير را بيشتر كرد و سرانجام مصارف بيش از حد آب.

وي خاطرنشان كرد: ما براي احياي درياچه اروميه از صاحبنظران كشورهاي مختلف براي بررسي موضوع دعوت كرديم. همه آنها اتفاق نظر داشتند كه درياچه در كوتاه مدت احيا نمي شود و حداقل يك دوره زماني 10 ساله نياز دارد تا به سطح اكولوژيك بازگردد. به اين منظور 27 راهكار از ميان راهكارهاي مطرح، انتخاب شد كه بخشي از آن بر عهده وزارت نيروست و مطابق پيش بيني ها در حال انجام است.

وزير نيرو با بيان اينكه مطابق برنامه ريزي انجام شده احياي درياچه اروميه در سال 1402 اتفاق مي افتد، تصريح كرد: از سال 86 روند كاهش سالانه آب درياچه اروميه به اين ترتيب بوده است: 2.5 ميليارد مترمكعب در سال 86، 1.9 ميليارد مترمكعب در سال 87، 0.6 ميليارد مترمكعب در سال 88، 0.9 ميليارد مترمكعب در سال 89، 0.8 ميليارد مترمكعب در سال 90، 0.6 ميليارد مترمكعب در سال 91، 0.6 ميليارد مترمكعب در سال 92 و 0.1 ميليارد مترمكعب در سال 93. بنابراين در سال 93 به هدف پيش بيني شده كه تثبيت وضعيت درياچه بود دست يافتيم.

وي در پاسخ به انتقاد نماينده اروميه در مجلس مبني بر اينكه آب درياچه در دوره شما از 30 درصد به 2 درصد رسيده است، گفت: آبي كه از رودخانه زاب به درياچه اروميه مي آيد سال 98 خواهد رسيد چراكه براي انتقال به 36 كيلومتر تونل نياز است و يك شبه عملي نيست. طرح هاي ديگر هم به زمان نياز دارد.

چيت چيان در ادامه با اشاره به برنامه هاي پيش بيني شده براي احياي درياچه اروميه، برخي از آنها را به اين شرح معرفي كرد:

– كنترل و كاهش مصرف آب در حوضه درياچه اروميه.

– افزايش انتقال آب از منابع داخل حوضه به درياچه.

– بارورسازي ابرها.

– انتقال پساب تصفيه خانه ها به درياچه.

– انتقال آب از خارج حوضه به درياچه.

وزير نيرو افزود: همچنين مطالعات انتقال آب از خزر هم در دست انجام است كه اگر از نظر زيست محيطي اطمينان حاصل كنيم، اين طرح اجرا مي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا