اختلالات گفتاری ناشی از سکته مغزی درمان می شود

با افزایش سکته های مغزی، تبعات حاصل از این عارضه نظیر اختلال در گفتار نیز افزایش یافته است. برخی از افرادی که دچار سکته مغزی می‌‌‌شوند، ممکن است با اختلالات زبانی مواجه باشند که در این حالت، آنها توانایی تولید کلام یا درک زبان را ندارند یا آن که با هر دو مشکل روبرو هستند.

تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه

این نقصان فراگیر سبب شد تا 9 نفراز اساتید و پژوهشگران ایرانی ضمن طرحی تحقیقاتی، به نتایج قابل قبولی در زمینه آفازیا یا توان‌بخشی شناختی اختلال گفتار در بیماران مبتلا به سکته مغزی، با استفاده از تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه برسند.

طبق این پژوهش، با استفاده از شکل و محل قرارگرفتن الکترودها و عبور میزان جریان دهی برحسب مشخصات و آناتومی بیماران مبتلا به سکته مغزی در جمجمه آنان، می توان نسبت به بهبود افزایش توانبخشی شناختی اختلال گفتار در این گروه بیماران امیدوار بود.

 

افزایش امیدواری ها

نتایج مطالعات و شبیه سازی در روند آزمایشات و بررسی های میدانی روی تصاویر ام آر آی مغزی چند بیمار سکته­ مغزی مبتلا به آفازیا به واسطه اشکال الکترودی مختلف و همچنین جریان دهی متفاوت نشان داد که اجرای این اقدامات می تواند باعث بهبود فرآیند توانبخشی شده و میزان موثربودن آن را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

نتایج به دست آمده از اجرای این طرح پژوهشی نشان داد که بهبود قدرت تکلم بیماران تحت درمان با دستگاه، بیشتر از بیماران بدون دریافت این شیوه درمانی است.

این طرح پژوهشی که در نشریات معتبر بین المللی نیز منتشر شده، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ثمر نشسته است.

منبع: فارس 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا