لامپی که با نمک و آب کار می‌کند

فیلیپین از مجموعه ای گسترده از جزایر ریز و درشت تشکیل شده است. بسیاری از این جزایر به خطار دور بودن از مرکز، از داشتن برق محروم هستند و به همین دلیل پس از پایان روز، از چراغ های نفتی برای روشنایی استفاده می کنند. با اینکه این چراغ ها و سوخت آنها ارزان قیمت است، اما در هر صورت تهدیدی برای سلامتی افراد و نیز محیط زیست به شمار می رود.

یک تیم نوآور در این میان توانسته راه حلی برای روشنایی در مناطق دورافتاده این کشور بیابد. آنها محصولی به نام «سالت» (SALt) را طراحی کرده اند. سه حرف اول این واژه مخفف عبارت «روشنایی جایگزین پایدار» (Sustainable Alternative Lighting) است. این لامپ ها می توانند هر بار با استفاده از یک لیوان آب و دو قاشق چایخوری نمک، به مدت هشت ساعت نور تولید کنند.

در این لامپ از یک سلول گالوانیک (مشابه باتری های معمولی) استفاده شده است با این تفاوت که در آن خبری از محلول های شیمیایی نیست و فقط از آب شور استفاده می شود. البته در این دستگاه الکترودهای استفاده شده به عنوان آند باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند. گفتنی است این لامپ امکان شارژ گوشی همراه در کنار روشنایی را نیز فراهم می سازد.

این شرکت دانش بنیان قرار است 600 دستگاه از این لامپ ها را به زودی تولید و به قبایل ساکن در برخی جزایر فیلیپین تحویل دهد. همچنین این شرکت برنامه ای برای تولید انبوه این دستگاه در سال 2016 و عرضه آن به بازارهای محلی دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا