نقشه ژنتیکی درد ترسیم شد

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه ژنو به منظور شناسایی دقیق تر درد و عوامل ایجاد کننده آن، تلاش کردند تا به کمک تجزیه و تحلیل کامل اپی ژنومی بیماران، ویژگی های ژنتیکی منحصر به فرد درد در هر فرد را شناسایی کنند. بر این اساس اعلام شد که درد مزمن به دو دسته اصلی طبقه بندی می شود:
۱- درد در مفهوم کلی که با فعال شدن گیرنده ها در انتهای رشته های عصبی تعریف شده و در بیماری هایی همچون آرتروز ، سوختگی یا عفونت ها مشاهده می شود.

۲- دردهای عصبی یا نوروپاتیک که در اثر آسیب به ساختارسلول های عصبی ایجاد می شود. مانند درد ناشی از بیماری زونا.

به گزارش سیناپرس،برتراند لگر ، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق می گوید: ما با همکاری دانشمندان مرکز پژوهشی UNIGE، یک مطالعه کامل اپی ژنومی با هدف تعیین نشانگرهای زیستی خاص برای هر نوع درد را انجام داده و توانستیم انواع مختلف درد را به سرعت و با اطمینان طبقه بندی کنیم.

۲برای انجام این کار ، اعضای این تیم تحقیقاتی، ساختار کلی ژنوم ۵۷ بیمار داوطلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این جامعه مطالعاتی شامل ۲۰ نفر بدون داشتن درد ، ۱۸ نفر دارای دردهای عادی و ۱۹ نفر با درد نوروپاتیک بودند.

پروفسور آریان جیاکوبینو در این رابطه اعلام کرد: هدف ما از مطالعه افراد فوق، این بود که بدون هیچ پیش فرض قبلی به بررسی ژنوم و به طور کلی شناسایی همه نشانگرهای زیستی دخیل در درد بپردازیم.

طی این مطالعات، دانشمندان نه تنها علائم خاص ژنتیکی درد را شناسایی کردند، بلکه هیچ تداخلی بین دردهای عادی و نوروپاتیک یافت نشد.
 پروفسور جیاکوبینو در این رابطه اعلام کرد: این عدم وجود شباهت بین دو دسته درد بسیار شگفت انگیز است، زیرا به طور عادی ممکن است فکر کنیم که مشکل در تعریف درد ناشی از شباهت در امضای اپی ژنتیکی آن است. به گزارش سیناپرس،ما توانستیم با بررسی های خود ثابت کنیم که این طور نیست.
در واقع ، نشانگرهای زیستی خاص درد عادی با ژنهای سیستم تسکین دهنده که در احساس ، پاداش و درد نقش دارند و همچنین ژنهای عامل التهاب بیان می شوند. در نقطه مقابل اما نشانگرهای زیستی درد نوروپاتیک فقط با ژن های انتقال دهنده سیستم عصبی مرکزی مرتبط هستند.

به گزارش سیناپرس،با توجه به یافته های جدید و مشخص شدن امضاهای ژنتیکی انواع درد ، با یک آزمایش خون ساده می توان نوع دردی که فرد از آن رنج می برد را تعریف و درمان مناسب را تجویز کرد.

به این ترتیب روش های درمانی دیگر علائم را هدف نمی گیرد، بلکه ریشه اصلی مشکل را اصلاح و درد را از بین خواهد برد.

مترجم: ناصر پورقدیمی