مهمترین چالش صنایع دستی «فروش» است

مسعود سلطانی‌فر، در گفتگو با مهر و در پاسخ به این‌که با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و تأکید بر لزوم حمایت از صنایع دستی در آن گفت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی به معنی حل مشکل بیمه و مستمری آنها نیست. بعضی از هنرمندان هم فکر می‌کنند اگر سازمان میراث نمایشگاهی برگزار کند و اقامت آنان و غرفه‌ای که در اختیارشان می‌گذارد رایگان باشد از آنها پشتیبانی کرده است در حالی‌که اگر مشکل فروش صنایع دستی برطرف شد، بزرگ‌ترین حمایت از هنرمندان این حوزه انجام گرفته است.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، مهم‌ترین چالش صنایع دستی، فروش است. بنابراین اگر شرایطی فراهم کنیم که تولیدات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به مناسب‌ترین و بهترین قیمت به فروش برسد، خوب است وگرنه ما هنرمندان صنایع دستی را بیمه و مستمری آنها را برقرار کنیم تا زمانی‌که آنچه تولید می‌کنند در گوشه کارگاه‌ها خاک می‌خورد و به ثمن بخش خریداری می‌شود، چه فایده‌ای دارد؟!

سلطانی‌فر گفت: امسال، همزمان با روز جهانی صنایع دستی، یعنی ۲۰ خردادماه اعلام کردیم که بر دو موضوع کیفیت و فروش تمرکز می‌کنیم. وقتی ما ادعا می‌کنیم که یکی از قدرت‌های دنیا در تولید صنایع دستی هستیم پس باید به کیفیت این کالاها نیز توجه کنیم.

وی افزود: همچنین تقویت بخش بازرگانی و تمرکز بر فروش و صادرات صنایع دستی و راه اندازی فروشگاه های سیار، مجازی، بازارچه های سنتی و حراج صنایع دستی از دیگر مواردی است که در سال جدید به آن توجه خواهیم کرد و این مهم‌ترین حمایت از هنرمندان صنایع دستی است.

باید راه را برای بخش خصوصی باز کنیم

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تدبیر و دوراندیشی می‌توانیم به سمتی حرکت کنیم که تورم را کاهش دهیم سرمایه گذاری افزایش یابد و شرایط بهتری برای نسل جدید کشور فراهم شود. این عزم و اراده در بین همه مسئولان کشور در سطوح مختلف وجود دارد. در بخش صنایع دستی نیز اتفاقات خوبی افتاده گرچه هنوز به این قانع و راضی نیستیم و فکر می کنیم که باید از ظرفیت های خود بیشتر استفاده و راه را برای بخش خصوصی باز کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به راه اندازی دو هزار کارگاه جدید در دو سال گذشته گفت: طی دو سال گذشته توانسته‌ایم با سیستم بانکی و با وزارتخانه‌های مختلف همکاری داشته باشیم و با فراهم آوردن تسهیلاتی دو هزار کارگاه جدید ایجاد کنیم اما هنوز هم در مناطق روستایی و محروم ما ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که نباید بی تفاوت از کنار آن بگذریم.

تأثیر نوآوری در ارزیابی کار هنرمندان

به گفته معاون رئیس جمهور، نوآوری یکی دیگر از مواردی است که سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ارزیابی کار هنرمندان به آن توجه می‌کند. هنرمندانی مورد حمایت سازمان قرار می گیرند که کارهایشان آن خلاقه باشد.

سلطانی‌فر در پاسخ به این‌که هر بخش از مشکلات هنرمندان صنایع دستی به یک سازمان یا وزارتخانه مربوط می‌شود گفت: متاسفانه همین‌طور است. بیمه را سازمان تامین اجتماعی دنبال می‌کند و مستمری را وزارت فرهنگ و ارشاد و دلیل مهم این مشکل عدم فروش مناسب و قدرت اقتصادی هنرمندان صنایع دستی است. اگر تولید صنایع دستی، هر چه که هست، از گلیم و گبه و سفال، به فروش برسد، مشکل بیمه و مستمری، تامین مواد اولیه حل می‌شود اما اکر این حمایت‌ها سمت و سوی درست نداشته باشد و متوجه بخش بازرگانی نباشد فایده‌ای ندارد.

رئیس سازمان ممیراث فرهنگی با اشاره به افزایش تعداد نمایشگاه‌های داخلی گفت: ما حضور خود را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پررنگ‌تر می‌کنیم. تعداد نمایشگاه‌های داخلی از نزدیک ۳۰۰ نمایشگاه به ۶۲۰ نمایشگاه رسیده و  امسال می‌خواهیم این تعداد را به هزار نمایشگاه برسانیم و با کمک شهرداران و استان‌دارها، بازارچه‌های فصلی و موقت در شهرهای مختلف ایران برگزار کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا