منطقه سالوک خراسان شمالی به علت طاعون قرنطینه شد

حبیب لشکری روز شنبه به ایرنا اظهار داشت: اکنون برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون، ورود و خروج افراد به منطقه کنترل می شود و ورود دام های اهلی به منطقه ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی سالوک هشت هزار و ۲۳۱ هکتار و منطقه حفاظت شده سالوک ۱۱ هزار و ۶۷۷ هکتار گستره دارد افزود: پایش ها از این منطقه توسط ۱۲گروه در حال انجام است و خوشبختانه در ۲ روز گذشته لاشه جدید از حیات وحش شناسایی نشده است.

لشکری افزود: گشت زنی از مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان هم در حال انجام است و خوشبختانه این بیماری در سایر مناطق استان شناسایی نشده است، اکنون محیط بانان، همیاران و دامپزشکی در منطقه حضور دارند و نسبت به پایش مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه  جمعیت گونه های مختلف قوچ، میش، کل، بر و آهو در سالوک سه هزار راس برآورد شده است خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶ راس حیات وحش منطقه سالوک بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه و مدیریتی از جمله ضد عفونی آبشخورها و سوزاندن لاشه ها انجام شده است.

لشکری با بیان اینکه برای کمک به مهار شرایط، نیاز به تخصیص اعتبار برای خرید علوفه و تغدیه دستی حیوان به منظور تقویت حیات وحش وجود دارد تصریح کرد: یکی از علت های ابتلای حیوان به بیماری، ضعف حیوان بخاطر سوء تغذیه ناشی از کمبود علوفه و پوشش گیاهی کم ناشی از خشکسالی است، البته ضعف پوشش گیاهی ناشی از خشکسالی و فشار شدید چرای دام اهلی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیگیری در زمینه تامین اعتبار برای خرید علوفه و تغذیه دستی حیات وحش و سایر اقدامات مدیدیتی انجام شده  اما هنوز تغدیه دستی درمنطقه سالوک انجام نشده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا