منطقه سالوک خراسان شمالی به علت طاعون قرنطینه شد

حبیب لشکری روز شنبه به ایرنا اظهار داشت: اکنون برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون، ورود و خروج افراد به منطقه کنترل می شود و ورود دام های اهلی به منطقه ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی سالوک هشت هزار و ۲۳۱ هکتار و منطقه حفاظت شده سالوک ۱۱ هزار و ۶۷۷ هکتار گستره دارد افزود: پایش ها از این منطقه توسط ۱۲گروه در حال انجام است و خوشبختانه در ۲ روز گذشته لاشه جدید از حیات وحش شناسایی نشده است.

لشکری افزود: گشت زنی از مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان هم در حال انجام است و خوشبختانه این بیماری در سایر مناطق استان شناسایی نشده است، اکنون محیط بانان، همیاران و دامپزشکی در منطقه حضور دارند و نسبت به پایش مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه  جمعیت گونه های مختلف قوچ، میش، کل، بر و آهو در سالوک سه هزار راس برآورد شده است خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶ راس حیات وحش منطقه سالوک بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه و مدیریتی از جمله ضد عفونی آبشخورها و سوزاندن لاشه ها انجام شده است.

لشکری با بیان اینکه برای کمک به مهار شرایط، نیاز به تخصیص اعتبار برای خرید علوفه و تغدیه دستی حیوان به منظور تقویت حیات وحش وجود دارد تصریح کرد: یکی از علت های ابتلای حیوان به بیماری، ضعف حیوان بخاطر سوء تغذیه ناشی از کمبود علوفه و پوشش گیاهی کم ناشی از خشکسالی است، البته ضعف پوشش گیاهی ناشی از خشکسالی و فشار شدید چرای دام اهلی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیگیری در زمینه تامین اعتبار برای خرید علوفه و تغذیه دستی حیات وحش و سایر اقدامات مدیدیتی انجام شده  اما هنوز تغدیه دستی درمنطقه سالوک انجام نشده است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های استان شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.