مغز ما برای اندیشیدن نیست

به گزارش سیناپرس، در گذشته موجودات بدون مغز بر زمین حکومت می کردند. این یک اظهارنظر سیاسی نیست بلکه فقط یک مطلب زیست‌شناختی است. یکی از این موجود داد آمفیوکسوس بود.  اگر از این موجود را ببینید ممکن است آن را با یک کرم کوچک اشتباه بگیرید مگر اینکه با دقت به شکافهای آبشش مانند در دو طرف بدن آن توجه کنید.

این موجودات خویشاوندان دور شما هستند و هنوز هم وجود دارد وقتی به یک آمفیوکسوس امروزی نگاه می کنید موجودی بسیار شبیه به دنیای ریز و اولیه خود را که مانند گذشته در دریا زندگی می کند خواهید دید آیا می توانید یک موجود کرمان به طول پنج سانتیمتر را که در جریان های اقیانوسی ماقبل تاریخ سرگردان است و سفر تکاملی بشر و شاهد بوده است تصور کنید؟

کتاب ٧/۵ درس درباره مغز نوشته لیزا فلدمن بارت که روانپزشک و دانشمند علوم اعصاب است جزو آن دسته از آثاری است که به تمامی اقشار جامعه توصیه می شود. نویسنده این اثر را با چشم یک دانشمند و قلب یک قصه گو می نویسد این اثر را هر انسانی از آنجایی که دارای مغز است باید بخواند.

وال استریت ژورنال درباره این اثر نوشته است؛  نویسنده دانشمند نامدار اعصاب در هفت مقاله ای کوتاه به علاوه بخشی کوتاه درباره نحوه تکامل مغز با بیانی سرگرم‌کننده و آسان فهم درسهایی از خطوط مقدم پژوهش‌های اعصاب را ارائه می‌دهد که باعث گسترش افق فکری و افزایش شناخت مان از این عضو پیچیده و شگفت انگیز بدن می‌شود.

در این اثر خواهیم آموخت که مغز چگونه تکامل یافته به چه ترتیبی ساختار بندی شده و چرا اهمیت دارد و چگونه فعالیت های شما را می آفریند. همچنین خواهیم آموخت که برای شناخت دقیق رفتار خود باید افسانه ‌های رایجی چون مغز خزنده و نبرد بین عقل و احساس یا حتی طبیعت و تربیت را فراموش کنید.

این کتاب هم حس کنجکاوی خوانندگان آن را برانگیخته و هم نزد دانشمندان برجسته و کارآزموده محبوب شده است. کتابی سرشار از شگفتی شوخ طبعی و اشارات مهم درباره ماهیت بشر. فلدمن بارت در کتاب جدید خود دیدگاه های چالش برانگیز و و حیرت آوری ارائه می دهد. به گزارش سیناپرس، او می گوید مغز ما برای اندیشیدن تکامل نیافته است هدف اصلی پیدایش این عضو بدن از ابتدا، مدیریت منابع فیزیکی و تضمین بقای ما بوده است.

گفت گفتنی است دکتر علیرضا فرد دل من بارد در میان یک درصد دانشمند جهان قرار دارد که پژوهشگران و نویسندگان جهان به دلیل پژوهش های بدی و متحول کننده او در حوزه روانشناسی و علم اعصاب به آثار و مقالاتش استناد می‌کند نویسنده استاد ممتاز دانشگاه نورث ایسترن است در بیمارستان دولتی و دانشکده پزشکی هاروارد نیز سمت هایی دارد.

به گزارش سیناپرس،به دکتر بارت در سال ۲۰۱۹ کمک هزینه پژوهشی گوگنهایم در علوم اعصاب اعطا شد. وی عضو آکادمی هنرها و علوم آمریکا و انجمن سلطنتی کانادا این دانشمند برجسته هم اکنون در بوستون زندگی می کند.

گزارش:مهتاب دمیرچی