قابلیت عجیب پشت بام ها در تولید انرژی دنیا

به گزارش سیناپرس، فناوری فتوولتائیک پشت بامی (PV)، که از طریق به کارگیری صفحات خورشیدی در ساختمان های خصوصی، تجاری و صنعتی مورد استفاده واقع می شود، در حال حاضر سریع ترین فناوری تولید انرژی آماده استفاده در جهان است.

بر اساس پیش بینی های قبلی، تا سال 2050 میلادی، انرژی فوق می تواند 25 تا 49 درصد از نیازهای جهانی برق را تأمین کند. اما با وجود این پیش بینی ها، ارزیابی جهانی در خصوص پتانسیل تولید برق این فناوری و همچنین هزینه های مربوط به آن کماکان به عنوان یک چالش مهم، مطرح بوده اند.

پژوهشگرانی از کالج دانشگاهی کورک ایرلند در یک پژوهش جدید، از یک چارچوب مدل سازی برای ارزیابی پتانسیل تولید برق فن آوری تولید انرژی خورشیدی پشت بام در سطح جهان و برآورد هزینه های مربوطه استفاده کرده اند.

این محققان با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین، 130 میلیون کیلومتر مربع از سطح کره زمین را برای شناسایی 0.2 میلیون کیلومتر مربع پشت بام مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس ،سپس این ناحیه از پشت بام ها، برای بررسی پتانسیل تولید برق جهانی از فناوری PV خورشیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

آن ها دریافتند که این سطح از پشت بام های موجود در دنیا، پتانسیل تولید جهانی 27 پتاوات ساعت در سال برق را با هزینه ای بین 40 تا 280 دلار آمریکا برای هر مگاوات ساعت هواهد داشت. ضمن آن که بیشتر این پتانسیل تولید انرژی، در آسیا، آمریکای شمالی و اروپا قابل دستیابی است.

بر اساس یافته های پژوهشی این محققان، کمترین هزینه برای دستیابی به انرژی بالقوه در هند به میزان 66 دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت و چین به میزان 68 دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت خواهد بود. در حالی که تولید این انرژی در انگلستان و ایالات متحده بسیار گران است.

مجریان این تحقیق اعتقاد دارند که پتانسیل تولید انرژی فن آوری PV خورشیدی پشت بام ها، از مصرف انرژی سالانه جهانی در سال 2018 فراتر رفته است. با این حال، پتانسیل آینده آن بستگی به توسعه و صرف هزینه برای ارائه راه حل هایی در خصوص ذخیره سازی انرژی تولید شده دارد.

به گزارش سیناپرس ،این یافته ها که طبق نظر محققان، پیامدهای مهمی برای توسعه پایدار و بهبود تلاش های صورت گرفته برای کاهش تغییرات آب و هوایی خواهند داشت، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضاشجاعیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا