کشف سکه های هزار ساله ایرانی در امارات

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان طی حفاری های اخیر خود در امارات متحده عربی، موفق شدند تعدادی سکه های درهم نقره باستانی که هزار سال پیش ضرب شده بود را شناسایی کنند. بر اساس اطلاعات موجود روی این سکه ها، آن ها در بخش های مختلف ایران از جمله ری، خراسان، ارمنستان امروزی، ماورالنهر و کشور مراکش ضرب شده اند.
این سکه ها متعلق به دوره اسلامی و خلافت عباسیان بوده و صاحب آن ها، ثروت خود را هزار سال پیش در یک گلدان مخفی کرده و به دلایلی هیچ گاه نتوانسته بود از آن ها استفاده کند.به گزارش سیناپرس، دکتر صباح عبود جاسم ، مدیرکل اداره باستان شناسی شارجه در این رابطه  گفت که این شواهد، حضور اولیه خاندان عباسی در منطقه را ثابت می کند.
این سکه های کمیاب دارای نماد پنج خلیفه سلسله عباسی از جمله ابوجعفر المنصور ، محمد مهدی ، هارون الرشید ، محمد الامین و ابو جعفر عبدالله المامون هستند.
از جمله نمونه های ارزشمند کشف شده در این مجموعه می توان به  یک سکه نقره درهم از بانو زبیده ، معروف به ام جعفر ، همسر خلیفه هارون الرشید  و همچنین یک سکه مسی کمیاب از این دوره اشاره کرد.
این سکه ها در اواخر قرن هشتم تا اوایل قرن نهم  میلادی یا سال های ۱۵۴ تا ۱۹۹ هجری قمری در چندین منطقه جغرافیایی و اداری مختلف ضرب شده و در نهایت از جنوب خلیج فارس سر درآورده اند که نشان دهنده وسعت تجارت در این مناطق طی دوره خلافت عباسیان است.
به باور کارشناسان،  این کشف یک دوره محوری در تاریخ شارجه و امارات متحده عربی در زمان سلسله عباسیان را نشان داده و فعالیت های تجاری در حال انجام در امارات متحده عربی و منطقه مرکزی شارجه را برجسته می کند.
به گزارش سیناپرس، این سکه ها که در چندین مسیر تجاری مهم منتهی به خلیج فارس و امارات امروزی به کار گرفته شده بود، تأیید می کنند که این منطقه در آن دوره یک مرکز تجاری مهم محسوب می شده است.
در خاتمه گفتنی است این یافته یکی از موارد متعددی است که در ماه های اخیر در این منطقه کشف شده است. پیش از این و در اواخر زمستان سال گذشته، باستان شناسان در اداره باستان شناسی شارجه گنجینه ای از ۴۰۹ سکه را منطقه ملیحه کشف کردند.
بسیاری از کشفیات انجام شده در این منطقه اکنون در مرکز باستان شناسی ملیحه به نمایش گذاشته شده است. این مرکز فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ شروع کرده و امکان بازدید از این آثار برای همه مردم وجود دارد. در خاتمه گفتنی است برخی از شواهد باستان شناسی این منطقه به دوران پیش از تاریخ و عصر سنگ باز می گردد.
منبع: msn