آیا هوش مصنوعی، پاندمی بعدی را پیش بینی می کند؟

به گزارش سیناپرس ، اکثر بیماری های عفونی در حال ظهور در انسان ها مانند کووید 19، اصطلاحا زئونوز، یعنی نشات گرفته از ویروس هایی با منشأ سایر گونه های جانوری هستند.

شناسایی هرچه زودتر ویروس های پرخطر اهمیت زیادی دارد و می تواند اولویت های تحقیق و نظارت را بهبود بخشد. در این خصوص، مطالعه جدیدی که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که یادگیری ماشین که از شاخه های هوش مصنوعی است، می تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنوم های ویروسی جانوران، احتمال آلوده سازی انسان ها را پیش بینی کند.

اما به طور کلی شناسایی بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات قبل از ظهور و بروز آن ها، یک چالش بزرگ برای متخصصان است، چرا که بر اساس دانش فعلی، تنها اقلیتی کوچک از 1.67 میلیون ویروس حیوانی برآورد شده در جهان قادر به آلوده کردن انسان ها هستند.

حالا در پژوهشی که به رهبری دانشگاه گلاسکوی بریتانیا انجام شده، دانشمندان برای توسعه مدل های یادگیری ماشین با استفاده از توالی ژنوم ویروسی، ابتدا مجموعه داده ای از 861 گونه ویروس از 36 خانواده مختلف را جمع آوری کرده و سپس مدل هایی را ساختند که احتمال عفونت انسان را بر اساس طبقه بندی ویروس و/یا ارتباط با ویروس های شناخته شده آلوده گر انسان تعیین می کرد.

آن ها سپس بهترین مدل به دست آمده را برای تجزیه و تحلیل الگوهای ژنومی ویروسی که دارای پتانسیل آلوده سازی انسان بودند، به کار گرفته و مشاهده کردند که این مدل، توانایی بالایی در خصوص برآورد آلوده سازی انشان نشان می دهد.

این محققان البته به این موضوع نیز اشاره کرده اند که پس از شناسایی شدن ویروس هایی که نامزد احتمالی آلوده سازی انسان ها در سطحی گسترده هستند و قبل از انجام سرمایه گذاری های تحقیقاتی، باید به انجام بررسی های آزمایشگاهی آن ها اقدام گردد.

آن ها در گزارشی که از تحقیق خود در نشریه معتبر PLOS Biology منتشر کرده اند، می گویند: «این یافته ها بخش های مهمی را به میزان فعلی اطلاعاتی که می توانیم از توالی ژنتیکی ویروس ها با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی استخراج کنیم، اضافه می کنند».

دانشمندان فوق معتقدند: «توالی ژنومی معمولاً اولین و اغلب تنها اطلاعاتی است که ما در مورد ویروس های تازه کشف شده در اختیار داریم و طبعا هرچه اطلاعات بیشتری از آن استخراج کنیم، زودتر می توانیم منشاء ویروس و همچنین خطر بیماری مشترک بین انسان و حیوان را شناسایی کنیم».