اینستاگرام عادات غذایی تان را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که  تصاویر حاوی میوه ها و سبزیجات را در اینستاگرام تماشا می کنند در مقایسه با کسانی که صفحات فست فودها و غذاهای چرب را انتخاب کرده اند، رژیم غذایی سالم تری داشته و مواد غذایی بهتری مصرف می کنند.

در این مطالعه که با شرکت ۱۶۹ نفر در گروه های سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام شد، برخی از افراد در کل هیچ عکس غذایی را مشاهده نکرده و گروه دیگری تصاویری از غذاهای سالم یا غیر سالم را مشاهده کرده و در ادامه از آن ها خواسته شد بین انگور و شیرینی یکی را برای خوردن انتخاب کنند.

این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض تصاویر غذاهای سالم در رسانه های اجتماعی، به ویژه مواردی که با  لایک  های زیاد تأیید می شوند ، ممکن است افراد را ترغیب کند که غذاهای سالم بیشتری را به جای غذاهای کم ارزش انتخاب کنند. 

لیلی هاوکینز ، سرپرست این تیم تحقیقاتی و دانشجوی دکترای روانشناسی در این باره می گوید: تائید شدن یک غذا توسط دیگران می تواند بر تغذیه ما تأثیر گذاشته و منجر به مصرف بیشتر مواد غذایی سالم شود.  یکی از دلایل این امر، مشاهده علاقه دیگران به غذاهای سالم و سبزیجات و تلاش برای تغییر رفتار و مطابقت با علاقه های جمعی است.

پژوهشگران معتقدند یافته های آنها نشان می دهد رسانه های اجتماعی می توانند به ابزاری مناسب برای ترویج رژیم غذایی سالم تبدیل شوند. 

پروفسور کلر فارو ، مدیر گروه تحقیقات بهداشت کاربردی دانشگاه استون ، در این رابطه اظهار می کند: این یافته ها نقش مهمی را که رسانه های اجتماعی در شکل دهی رفتار ما به صورت آنلاین دارند، برجسته می کند. به گزارش سیناپرس، یافته ها نشان می دهد که مردم به طور منفعلانه  ای اطلاعات مربوط به آنچه دیگران در حال خوردن آنلاین هستند را مشاهده نمی کنند ، بلکه این اطلاعات دیجیتالی می تواند ترجیحات و انتخابهای غذایی ما را شکل دهد ، به ویژه هنگامی که فکر می کنیم افراد زیادی غذاهای خاصی را دوست دارند. 

البته باید اذعان داشت که عکس این موضوع نیز صادق بوده و ترویج و تماشای مصرف غذاهای غیر سالم می تواند بر عادات غذایی افراد تاثیرات بدی داشته باشد.  
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Appetite منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.
مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا