مهم ترین مشکل پژوهشگران آب در کشور بحث حمایت های مالی و لجستیکی است

سیناپرس: دکتر سید علی اکبر صالحی نیشابوری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به فعالیت های پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس گفت: پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس در سال 1382 تاسیس شد و به عنوان اولین پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه های کشور از وزارت علوم مجوز گرفت. این پژوهشکده دارای 4 گروه پژوهشی است که شامل گروه هیدرولیک، گروه  هیدروانفورماتیک، گروه محیط زیست و گروه منابع آب می باشد. فعالیت های این پژوهشکده در زمینه انجام پروژه های تحقیقاتی، برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی و چاپ کتاب است.

 

صالحی نیشابوری افزود: تا به حال نزدیک به 100 پروژه را در پژوهشکده مهندسی آب به پایان رساندیم که تعدادی از آنها در سطح ملی بوده است. چندین استاندارد ملی در این پژوهشکده تدوین شده که توسط سازمان مدیریت به چاپ رسیده است. حدود 20 کارگاه و سمینار آموزشی برگزار کرده ایم. همچنین 4 عنوان کتاب در پژوهشکده مهندسی آب منتشر شده است.

 

رییس پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: حدود 30 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه با ما همکاری داشته اند. دانشکده هایی که با پژوهشکده همکاری دارند در وهله اول دانشکده مهندسی عمران است و سپس دانشکده های مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و حتی علوم انسانی که بخش جغرافیای آن با همکاری کرده است.

وی یادآور شد: بحث آب به ویژه پژوهش در زمینه منابع آب در کشور ما نقش اساسی دارد که با توجه به خشکسالی های اخیر از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در این زمینه فعالیت های خوبی داشتیم که از آن جمله انجام پروژه تحقیقاتی در زمینه دریاچه ارومیه و نیز بحث منابع آب چندین استان کشور بوده است.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از عدم حمایت کافی از فعالیت های پژوهشی در کشور، گفت: میزان حمایت های صورت گرفته از فعالیت های پژوهشکده توسط نهادهای ذیربط آنطور که ما انتظار داشتیم، نبوده است. البته وزارت نیرو حمایت های خوبی از ما به عمل آورده که شامل ارایه طرح های تحقیقاتی و نیز تدوین استانداردها به پژوهشکده مهندسی آب بوده است. سازمان محیط زیست هم از چندین طرح پژوهشی ما حمایت کرده است. وزارت راه و ترابری و جهاد سازندگی هم حمایت هایی به عمل آورده اند. با این حال می توان گفت حمایت های صورت گرفته در حد کافی نبوده است.

صالحی نیشابوری افزود: مهم ترین مشکل پژوهشگرانی که می خواهند در زمینه مهندسی آب فعایت کنند، بحث حمایت های مالی و لجستیکی است. انجام بعضی پژوهش ها نیازمند وسایل و تجهیزات گرانقیمتی است که تهیه آن از عهده پژوهشگران خارج است. عدم اطمینان و اعتماد به پژوهشگران برای انجام طرح های مهم و چندبعدی دیگر مشکل مهم حوزه پژوهش های آب است. در حالی که پژوهشگران خوبی در دانشگاه ها هستند که در صورتی که اعتماد لازم به آنها صورت بگیرد می توانند طرح های خوبی اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه آینده ما تلاش برای شناسایی بیشتر فعالیت ها و توانمندی های پژوهشکده مهندسی آب به نهادهای ذیربط برای بر عهده گرفتن پروژه های بزرگ چندوجهی است تا از این طریق بتوانیم خدمات بهتری به کشور ارایه کنیم.

رییس پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس در پایان اظهار داشت: در حد مقدوراتمان موفق شدیم با مراکز پژوهشی بین المللی مرتبط با آب همکاری های خوبی داشته باشیم. ما عضو سازمان جهانی مدیریت منابع آب هستیم. با انجمن شیرین سازی آب ارتباط داریم و با آنها سمینار مشترک برگزار کردیم. با انجمن بین المللی هیدرولیک هم همکاری هایی داشته ایم.

   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا