ماسک سبز باستانی به جیم کری ارتباطی ندارد

به گزارش سیناپرس، شبکه های مجازی هر از چند گاهی شاهد بروز شایعات ریز و درشتی هستند که گاه با سرعت زیادی در گوشه و کنار جهان مطرح می شوند. طی روزهای اخیر تصویر یک ماسک سبزرنگ در اهرام آمریکای جنوبی در رسانه های اجتماعی منتشر شده و اخباری مبتنی بر جادویی بودن آن  سبب ایجاد موجی از وحشت و ترس در بین برخی از کاربران شده است.

از سوی دیگر گروهی از کاربران نیز شناسایی این ماسک سبز ۲ هزار ساله را به فیلم مشهور ماسک با بازی کمدین محبوب و قدیمی یعنی جیم کری مرتبط کرده و به آن جنبه طنز بخشیده اند.
این تصویر از روز پنج شنبه در پلتفرم های مختلفی همچون توئیتر، اینستاگرام، واتس اپ و … منتشر شده و  کارشناسان هم نسبت به آن موضع گیری کرده و در نهایت متخصصان اعلام کردند که این تصویر جدید نبوده و  در واقع مربوط به سال ۲۰۱۱ است.

در همین رابطه محققان موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) اعلام کردند باستان شناسان حدود ۱۰ سال پیش بقایای هدایایی را پیدا کردند که تصور می شد از آن ها به عنوان بخشی از آیین افتتاح ساختمان هرم خورشید استفاده شده بود. این بنای تاریخی  در حدود سال ۱۰۰  بعد از میلاد ساخته شده است.
به گزارش سیناپرس، این هرم بزرگترین ساختمان در  یک سایت باستان شناسی در شمال شرقی مکزیکوسیتی است که مطالعات باستان شناسی در آن از سال ۱۹۳۰ میلادی شروع شده و طی این کاوش ها، باستان شناسان پس از دسترسی به سطح زمین از طریق یک تونل به طول ۱۰۰ متر به بخش های تحتانی هرم نفوذ کرده و در نهایت آثار متعددی همچون  تندیس های سفالی ، سه مجسمه انسان – مار و البته ماسک سبز منحصر به فردی در این بررسی ها کشف شد.

گفتنی است علی رغم گذشت ده سال از کشف این نقاب سبز رنگ، اکنون تصویر ماسک فوق، دوباره در توییتر منتشر شده و پست مربوط به آن بیش از ۱۵۰۰ بار ریتیوت شده و ۱۳ هزار لایک دریافت کرده است.
در این میان واکنش های جالبی در این رابطه شکل گرفته و بیشتر این ارجاعات به فیلم The Mask  با بازی جیم کری و البته  به دلیل شباهت های چشمگیر این ماسک با ماسک مورد نظر در این  فیلم  بود.

یکی از کاربران زیر این پست نوشت: اجازه ندهیم جیم کری به  ماسک سبز باستانی نزدیک شود. ما واقعاً نمی خواهیم او  مجددا تبدیل به یک مرد نقاب دار با قدرتهای فوق العاده شود …

یک کاربر دیگر نیز زیر این مطلب نوشته است: توصیه می کنم کسی این ماسک را لمس نکند. این ماسک خیلی ترسناک است و به نظرم بهتر است آن را به حال خود بگذاریم.
در نهایت پرز کورتز ، یکی از باستان شناسان و محققان مرکز Zacatecas INAH ، در این رابطه گفت: ما می دانیم  که این اشیا به عنوان هدایا استفاده شده و  بخشی از مراسم آئینی باستان به شمار می رفت.
جورج کاگیل ، باستان شناس دانشگاه ایالتی آریزونا نیز در این رابطه گفت: این شهر زمانی بزرگترین شهر در نیمکره غربی بود. هزاران ترکیب واحدهای مسکونی و تعداد زیادی معبد هرمی در این شهر وجود داشت …اهرام بزرگی که  قابل مقایسه با بزرگترین اهرام مصر هستند. این ماسک هیچ جنبه جادویی نداشته و تنها یک هدیه برای معبد خورشید بوده است.

منبع: ladbible