سرزمین فراعنه در اندیشه پسا کرونا

سال گذشته میلادی سالی سرشار از تلاطم برای کره زمین بود و هزاران نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفته و میلیون ها نفر نیز به کووید ۱۹ مبتلا شدند. همه گیری کرونا علاوه بر حوزه های سلامت و بهداشت، تأثیری بسیار شدیدی بر اقتصاد جهانی داشته و در میان حوزه های متعددی که در این همه گیری متحمل آسیب و خسارت شدند، حوزه گردشگری بیشترین لطمه را خورد. طی سال گذشته تقریباً در سراسر جهان تمامی خطوط هوایی با محدودیت و کاهش شدید فعالیت رو به رو شده، هتل ها و مراکز تفریحی و توریستی به طور کامل تعطیل شدند و بناها و آثار تاریخی، موزه ها و مراکز فرهنگی درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بستند. این موضوع به طور ویژه ای برای کشورهای گردشگر پذیر از جمله مصر ، مصیبت بار بوده و بخش عمده ای از درآمدهای این کشورها قطع شد.

در نگاه نخست، کرونا موجب قرنطینه خانگی و کاهش شدید مسافرت ها  شده و به تبع آن، بناهای تاریخی، موزه ها و سایت های باستانی از نبود بازدید کنندگان متضرر شده اند. این ضرر بیشتر جنبه مالی داشته و به هر حال باید پذیرفت که بخشی از هزینه نگهداری و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی از درآمد حاصل از بازدید گردشگران تأمین می‌شود، ممنوعیت سفر و فاصله گیری فیزیکی ناشی از همه گیری کرونا باعث شده است تا این درآمدها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و تقریباً به صفر برسد. به همین دلیل بسیاری از سایت های مرمتی آثار تاریخی با مشکلات مالی و کمبود بودجه رو به رو شده و از سوی دیگر به دلیل قدرت سرایت بالای این ویروس امکان ادامه فعالیت در این بناهای تاریخی وجود نداشت زیرا حضور  بازدیدکنندگان به صورت تهدید برای سلامت کارکنان در نظر گرفته می شد.

طی چند هفته گذشته و در پی تائید چند نمونه از واکسن های کرونا، امیدها برای پایان کابوس سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و بسیاری از کشورها در فکر بازسازی شرایط خود برای دوران پسا کرونا هستند. البته گفته می شود احتمالا واکسیناسیون سراسری در همه کشورهای جهان بیش از یک سال به طول انجامیده و حتی پس از آن نیز تا مدت ها امکان بازگشت به زندگی عادی وجود نخواهد داشت.

در این راستا دولت مصر برنامه های وسیعی برای رونق دوباره گردشگری خود دارد زیرا این حوزه پیش از کرونا نیز به دلیل تشنجات سیاسی و نظامی داخلی سال های گذشته، دچار آسیب شده و در حال بازیابی خود بود که همه گیری کووید ۱۹ ضربه ای شدید بر پیکر زخمی گردشگری سرزمین فراعنه وارد کرد.

در حال حاضر در کشور مصر از ۱۲۰۰ هتل موجود، 700 هتل و مرکز اقامتی مجوز فعالیت مشروط  با در نظر گرفتن  محدودیت و پروتکل های بهداشتی را دارند. آمارها نشان می دهد درآمد گردشگری در مصر طی سال ۲۰۲۰ میلادی با بیش از ۷۰ درصد کاهش مواجه شده و به همین دلیل مسئولان مصر در صدد هستند مجدداً به سهم ۳ میلیون ۵۰۰ هزار نفری خود در حوزه گردشگری شمال آفریقا بازگردند.

خالد العنانی ، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر روز گذشته اعلام کرد  که ۱۵ درصد از درآمد ملی مصر به گردشگری وابسته است و  اخیراً اکتشافات جدید باستان شناسی مجدداً نام این کشور را در نشریات و محافل خبری جهان مطرح کرده است.به گزارش سیناپرس؛ به همین دلیل مصر تلاش می کند برای احیای تعداد گردشگران، گام هایی حساب شده بردارد. وزیر گردشگری مصر همچنین اظهار امیدواری کرد که با  افتتاح موزه بزرگ مصر در کنار اهرام ، شرایط جذب گردشگر در این سرزمین باستانی به مراتب بهتر از پیش شود.

در این میان کارشناسان در حال بررسی شرایط و سنجش نحوه بازگشایی اماکن تاریخی و دیدنی به صورتی هستند که بهداشت عمومی تهدید نشده و خطری برای مردم این کشور به وجود نیاید. به نظر می رسد در حال حاضر بهترین گزینه موجود، جذب گردشگران به صورت محدود و با ظرفیت کمتر بوده و سپس به صورت گام به گام بر این ظرفیت افزوده خواهد شد.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا