کشف آثاری قدیمی تر از اهرام مصر در عربستان

به گزارش سیناپرس، تیمی از باستان شناسان در عربستان موفق به کشف بقایای آثاری شده اند که به گفته محققان از هزاران سازه باستانی و دیواره های سنگی ساخته شده اند.

به نظر می رسد این آثار باستانی کشف شده در عربستان سعودی،  قدیمی تر از اهرام مصر و استون هنج انگلیس هستند  و این موضوع باعث می شود که تصور شود آنها نخستین چشم انداز آیینی باشد که تاکنون در جهان شناسایی شده است.

بر اساس گزارشی که روز پنج شنبه در مجله آنتیکیوتی (Antiquity) منتشر شد، نشان می دهد که ساختارهای مرموزی که در اطراف بیابانی در شمال غربی عربستان سعودی شناسایی شده، و به دلیل ساختار چهارگوشه آن مستطیل نام دارد، حدود ۷ هزار سال قدمت دارند. به گزارش سیناپرس، به اعتقاد باستان شناسان، این تاریخ بسیار قدیمی تر از حد انتظار است و حدود دو هزارسال قدیمی تر از استون هنج در انگلیس یا قدیمی ترین هرم موجود در مصر است.

ملیسا کندی (Melissa Kennedy)، باستان شناس دانشگاه استرالیای غربی در پرت و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با این یافته جدید گفت: «ما فکر می کنیم که آنها به عنوان منظره ای باستانی به یادگار مانده اند. ما در مورد بیش از هزار مستطیل صحبت می کنیم. این مستطیل ها در بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع یافت می شوند  و از لحاظ شکلی همه آنها بسیار شبیه به هم هستند … بنابراین شاید این آثار نشان دهنده نوعی پندار و باور آیینی باشد.»

هیو توماس (Hugh Thomas)، از پژوهشگران و باستان شناسان دانشگاه استرالیای غربی نیز در این رابطه گفت: « این آثار نشان می دهد باید سطح بالایی از ارتباطات در یک منطقه بسیار بزرگ وجود داشته باشد.»
این پروژه تحقیقاتی توسط کمیسیون سلطنتی الاعلا تأسیس شده است که توسط دولت عربستان سعودی حمایت می شود تا میراث منطقه الاعلا را در شمال غربی کشور، جایی که بسیاری از نمونه های این سازه های مستطیل شکل یافت می شود، حفظ کند.
به گزارش سیناپرس،برخی از این سازه های باستانی بیش از ۴۵۷ متر طول دارند اما نسبتاً باریک و اغلب بهم پیوسته هستند. آنها معمولاً در بستر، اغلب در مجاورت لایه های سنگی بالای کویر، در کوهها و مناطق نسبتاً کم ارتفاع ساخته شده اند.
ساده ترین این مستطیل ها با جمع شدن سنگ ها به دیواره های کم ارتفاع چند متری برای تشکیل مستطیل های طولانی، با دیواره ضخیم تر در بالاترین  بخش و یک ورودی باریک در طرف مقابل ساخته می شد.
محققان فکر می کنند که ممکن است آنها برای هدایت صفوف منظم از یک سمت به سمت دیگر ساخته شده باشند. اما آنها همچنین بسیاری از مستطیل ها را یافتند که بسیار پیچیده تر از آنچه که تصور می شد، بودند. این آثار شامل ستون ها، سنگ های ایستاده و اتاقک های کوچکتر از جنس دیواره های سنگ بودند.
کندی و توماس تخمین می زنند که یکی از مستطیل هایی که آنها مورد بررسی قرار داده اند با جابه جایی بیش از ۱۲ هزار تن سنگ بازالت ساخته شده است.  یک کار دشوار  محسوب می شود که برای انجام آن به کمک  ده ها نفر احتیاج بوده است.

به گزلرش سیناپرس، مشخص نیست که چرا مردم باستان در سرزمین عربستان این تعداد زیاد از بناهای بزرگ مستطیل شکل در این منطقه ساخته اند. کندی حدس می زند که بعضی از آنها ممکن است فقط یک‌ بار استفاده شده باشد یا اینکه انواع مختلفی از مستطیل های نزدیک به هم ساخته شده و توسط گروه های مختلفی از مردم استفاده شده است.
قابل توجه است که در دیواره های بسیاری از این سازه ها یک محفظه یا طاقچه کوچک قرار دارد که به نظر می رسد از آن ها برای قربانی کردن حیوانات استفاده می شده است.

در حفاری های سال ۲۰۱۹ میلادی در این طاقچه ها ی یک مستطیل، شاخ و استخوان حیوانات وحشی و اهلی، از جمله گوسفند و غزال و عمدتا گاو پیدا شد. این استخوان ها به محققان اجازه می دهد تا تاریخ بنا  را در حدود ۵ هزار سال پیش از میلاد، یعنی در اواخر دوره نوسنگی، زمانی که این منطقه بسیار مرطوب و سرسبزتر از منظره خشک امروزی بود، تعیین کنند.
نقاشی های سنگی باستان گله های گاوی را نشان می دهد که باید جزئی از زندگی مردم نوسنگی در منطقه باشد و باستان شناسان گمان می کنند که این سازه ها بخشی از آیین باستانی  پرستش و تکریم گاو بوده اند.
کندی اعلام کرد که شواهد باستان شناسی در مورد آئین های مرتبط با گاو در جنوب عربستان حدود ۹۰۰ سال بعد پیدا شده است و احتمالاً مستطیل ها بیانگر این عقیده بوده اند. همچنین ممکن است برخی از این آثار ها برای ایجاد ادعاهای ارضی در مراتع با ارزش برای گله ها ساخته شده باشد.
هو گروكات (Huw Groucutt) از باستان شناسان موسسه ماكس پلانک، در آلمان گفت: این یكی از مهمترین مقالات باستان شناسی در دهه های اخیر است. وی از اعضای تیم تحقیقاتی فوق نبوده اما پیش از این  در حاشیه جنوبی صحرای نفود (Nefud)، آثار مستطیلی مشابهی را مطالعه کرده بود.
وی خاطرنشان كرد كه در شمال غربی عربستان سعودی كه بیشتر مستطیل ها در آن یافت شده، به طور سنتی در مطالعات مربوط به پیش از تاریخ مورد غفلت قرار گرفته است.
وی در یک ایمیل  اعلام کرد که این هزاران سازه مستطیل بزرگ واقعاً نشان دهنده ایجاد منظره ای به یاد ماندنی هستند. این بناها نشان می دهند که این بخش از جهان در گذشته با صحرای خالی و خشکی که مردم آن را می شناسند فاصله زیادی داشته و این موضوع نشان دهنده  تحولات چشمگیر فرهنگی بشری است.