ده‌ها تابوت و مجسمه‌ طلاکاری‌ شده کشف شد

مقام‌های وزارت آثار باستانی مصر اعلام کردند که دست‌کم ۱۰۰ تابوت باستانی (برخی به‌همراه مومیایی) و ۴۰ مجسمه طلاکاری شده در گورستان باستانی در جنوب قاهره کشف شدند. تابوت‌های سنگی کاملا مُهر‌و‌موم‌شده و مجسمه‌ها که حدود ۲،۵۰۰ سال پیش در این گورستان دفن شده بودند، روز شنبه در هرم پله‌ای فرعون جوزر در ساقاره به‌نمایش گذاشته شدند.

خالد الانانی، وزیر آثار باستانی مصر، پس از این کشف در کنفرانس خبری حضور یافت و گفت که آثار باستانی کشف‌شده متعلق به «دودمان بطلمیوسی» است. این خاندان پادشاهی یونانی حدود سال‌های ۳۲۰ تا ۳۰‌ق‌م به‌مدت حدود ۳۰۰ سال بر مصر حکمرانی می‌کرد.

یکی از تابوت‌های اخیرا کشف‌شده بازگشایی شد و چنانکه ملاحظه می‌کنید، مومیایی درون آن کاملا دست‌نخورده باقی‌مانده است.

سقاره در روزگار باستان بیش از دوهزار سال گورستان شهر ممفیس، پایتخت مصر باستان، بوده است. آثار باستانی ارزشمندی همچون مجموعه‌اهرام جیزه و اهرام کوچک‌تری مانند ابوسیر و دهشور و ابو‌رویش در ممفیس قرار دارند. ویرانه‌های این شهر باستانی نیز از سال‌های ۱۹۷۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

الانانی در کنفرانس خبری گفت:

سقاره هنوز تمامی داشته‌هایش را رو نکرده است. [سقاره] گنجینه‌ای است. حفاری‌ها همچنان ادامه دارد و هروقت که گودال‌ تابوت‌ها را خالی می‌کنیم، به ورودی [گودال] دیگری می‌رسیم.

وزیر آثار باستانی مصر گفت که این آثار باستانی به دست‌کم سه موزه‌ی قاهره ازجمله «موزه‌ی بزرگ مصر» منتقل خواهند شد. موزه‌ی بزرگ مصر که هم‌اکنون مراحل ساخت‌و‌ساز خود را سپری می‌کند، در نزدیکی اهرام جیزه برپا خواهد شد.

کشف اخیر در محوطه‌ی باستانی مشهور سقاره یکی از کشفیات جدید باستانی‌شناسی در مصر است. از شهریور تاکنون، باستان‌شناسان مصری دست‌کم ۱۴۰ تابوت سنگی مُهر‌و‌موم‌شده را در این محوطه کشف کرده‌اند که درون اکثر این تابوت‌ها مومیایی نیز وجود داشته است. مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، نیز روز گذشته گفت که باستان‌شناسان گودال دیگری نیز مملو از تابوت‌های طلاکاری‌ و تزیین و نقاشی شده کشف کرده‌اند.

مقام‌های مصری در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده‌ای که برای یافته‌های باستانی خود به‌راه انداخته‌اند، به‌دنبال احیای صنعت گردشگری کشور بوده‌اند. صنعت گردشگری مصر پس از تلاطم‌های سیاسی سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک منجر شد، وضعیت نابه‌سامان و رو‌به‌افولی داشته است.  

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا