واکسن آنفولانزا در برابر کرونا موثر است

به گزارش سیناپرس، نتایج تجزیه و تحلیل و پژوهش های انجام شده در گذشته نشان داد که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در برابر آنفولانزا واکسینه شده بودند، کمتر به بخش اورژانس مراجعه کرده و به ندرت در بخش مراقبت های ویژه بستری می شدند.

در ضمن محققان معتقدند یافته های متعددی  نشان می دهد واکسن آنفولانزا می تواند خطر سکته، سپسیس (التهاب در سراسر بدن که از طریق عفونت ایجاد شود) و ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) را نیز در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کاهش دهد.

این تیم پژوهشی با سرپرستی دویندر ساین (Devinder Singh) استاد جراحی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر واقع در فلوریدای ایالات متحده آمریکا بررسی های خود را با تمرکز بر پرونده های بیماران از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، ایتالیا، بخشی از فلسطین اشغالی و سنگاپور انجام دادند. به گزارش سیناپرس،آنها با تجزیه و تحلیل پرونده بیش از ۷۰ میلیون بیمار و حذف برخی از آنها، دو گروه ۳۷ هزار و ۳۷۷  نفری را شناسایی کردند که از نظر عواملی که می تواند بر خطر ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹، مانند جنسیت، قومیت، سیگار کشیدن و بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری انسدادی مزمن ریوی تأثیر بگذارد، مطابقت داشتند. 

اعضای گروه اول واکسن آنفولانزا را دو هفته تا شش ماه پیش از تشخیص کووید  ۱۹ دریافت کردند و گروه دوم واکسن آنفولانزا دریافت نکرده بودند. میزان بروز ۱۵ پیامد نامطلوب شامل سپسیس، سکته، ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه بین دو گروه در طی ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ روز پس از آزمایش مثبت کووید ۱۹ مقایسه شد.

قابل توجه است که افرادی که واکسن آنفولانزا دریافت نکرده بودند تا ۲۰ درصد بیشتر در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بودند. علاوه بر این، آنها تا ۵۸ درصد بیشتر به اورژانس، ۴۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سپسیس، تا ۵۸ درصد بیشتر در معرض سکته و تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی قرار داشتند.

به گفته محققان، یافته ها به شدت نشان می دهد که واکسن آنفولانزا می تواند از چندین اثر شدید کووید ۱۹ جلوگیری کند. آنها از مردم می خواهند واکسن سالانه آنفولانزا را در کنار واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLoS One منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: pharmacist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا