شناسایی پروتئین کلیدی در افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد محققان دانشگاه آلبرتا قطعه جدیدی از پازل درک کامل بیماری همه گیر کرونا را پیدا کرده باشند. آنها توضیح می دهند که چگونه ممکن است یک پروتئین، سیستم ایمنی بدن را از بین برده و منجر به شرایط وخیم و طولانی و در نهایت مرگ شود.

این مطالعه جدید همچنین نشان می دهد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارای پروتئین بالایی به نام گالکتین ۹ در پلاسمای خون خود هستند و شواهد نشان دهنده ارتباطی بین سطح بالای این پروتئین و بروز «طوفان سایتوکاین cytokine storm» در بدن بیمار وجود دارد.

در واقع طوفان سیتوکین زمانی ایجاد می شود که سایتوکین بسیار سریع تولید و به مقدار زیادی آزاد می شود که این حالت باعث التهاب شدید، آسیب به اندام ها و بافت ها شده و در نهایت می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

به گفته محققان، هنگامی که سایتوکین در سطوح طبیعی تولید شود، پروتئینی است که توسط سلول ها آزاد شده و می تواند با برخی عفونت ها مبارزه کند. در حقیقت طوفان سایتوکاین مانند یک سیستم ایمنی بیش فعال عمل کرده و به بدن آسیب می زند.به گزارش سیناپرس،  متاسفانه شواهد نشان می دهد در صورتی که بیماران از این طوفان جان سالم بدر ببرند به سندرم طولانی مدت کووید یا عوارض پس از آن دچار می شوند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آلبرتا به سرپرستی دکتر شکرالله الهی از اساتید این دانشگاه که قبلاً در موضوعاتی چون HIV، ایدز و بیماران سرطانی کار می کرد، پلاسمای خون ۱۲۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و دریافتند که سطح پروتئین گالکتین ۹ این بیماران بسیار بیشتر از بیماران مبتلا به HIV یا سرطان است.

اگر فرضیه های این تیم درست باشد می توان از طریق آزمایش و آنالیز نمونه خون افراد، بیماری کووید ۱۹را تشخیص داد و این تست، یک شکل جدیدی از آزمایش کووید۱۹ را معرفی خواهد کرد. همچنین با این تست و بر اساس سطح پروتئین گالکتین ۹ در پلاسمای خون بیمار می توان به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کرد تا میزان عفونت بیمار را تشخیص داده و از طریق آن برای درمان اقدام کنند.

به گفته دکتر الهی، گام بعدی در این تحقیق توسعه درمان از طریق مسدود کردن این پروتئین است. وی تاکید کرد که به دنبال توسعه مطالعه خود به گروه بیشتری از بیماران بوده و پس از آن روی اثبات این فرضیه در مدل های حیوانی کار خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس،  دکتر الهی در توضیحات بیشتر افزود: « چیزی که باعث مرگ بیماران کووید۱۹ می شود ویروس نیست بلکه این طوفان سایتوکاین است بنابراین، اگر بتوان با مهار پروتئین گالکتین ۹ آسیب طوفان سایتوکاین را کاهش داد، می توان عوارض ناشی از آن را نیز را کم کرده که در اثر آن بستری شدن در بیمارستان نیز کاهش داده شده و از مرگ و میر نیز جلوگیری خواهد شد.»

منبع: montreal.citynews