فرصتی مناسب برای کشف استعدادها در دل یک جشنواره

سید مهدی سادات، مشاور دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس درباره اهمیت برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» گفت:  اساسا همه افراد دارای استعدادهایی هستند که بروز و ظهور آنها مستلزم فراهم شدن شرایط مناسب است. از این رو جشنواره ها به دلیل فراهم نمودن مشوق هایی نظیر معرفی آثار، جوائز و غیره فرصت های مناسبی برای کشف استعدادهای آنان است.  

وی افزود: سوق دادن طرح ها به سمت تلفیق فناوری و فرهنگ و هنر بستگی به رویکرد و سیاستگذاری جشنواره دارد. با توجه به سیاست های این جشنواره و رویکرد فناورانه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، این جشنواره می تواند فرصتی برای بکارگیری فناوری برای توسعه هنر و کاربردی سازی هنر بر اساس مبانی فرهنگی است. 

سادات در پاسخ به این پرسش که اصولاً ساز و کار توسعه صنایع فرهنگی چه المان هایی دارد و برگزاری چنین جشنواره هایی تا چه حد می‌تواند همسو با این المان ها باشد؟ گفت: توسعه صنایع فرهنگی همانند توسعه در سایر حوزه ها مستلزم ایجاد شرایطی است که عدم تحقق آنها، موجب ناکامی برنامه توسعه است. گفتنی است، ضرورت های توسعه در صنایع فرهنگی عبارت است از توجه به اقتصاد هنر، کاربردی سازی هنر، همسویی هنر با فرهنگ ایرانی اسلامی، رفع موانع توسعه استعدادهای هنرمندان، رفع موانع ایجاد کسب و کارها در حوزه هنر و فرهنگ، ایجاد فرصتهای مناسب برای عرضه آثار فرهنگی و هنری در سطح بین المللی، فراهم نمودن زیرساختهای مناسب برای هنرمندان. 

وی افزود: مهمترین مزیت این جشنواره معرفی هنرمندان و آثار آنهاست. همچنین با پیگیری نتایج این جشنواره و دائمی بودن آن، ضرورت دارد تا نتایج آن پیگیری شود و برای توسعه آنها اقدام شود. با توجه به نقش و جایگاه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، آشنایی ساختار جشنواره با مبانی توسعه فرهنگی هنری و اقتصاد هنر، به نظر می رسد این جشنواره نقشی کاملاً متفاوت با سایر جشنواره ها که عمدتاً به معرفی اثر می پردازند، داشته باشد.

گزارش:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا