لخته شدن خون در مغز چگونه اتفاق می افتد؟

لخته شدن خون چیست؟

لخته شدن خون، در هنگام آسیب ‌دیدگی یا بریدگی برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد ضروری است. اما زمانی که لخته‌ی خونی مانعی در برابر جریان خون در نقاط مهم بدن مانند مغز یا قلب باشد، می‌تواند خطرناک باشد. در این مطلب می‌خواهیم به لخته شدن خون در مغز، دلایل و علائم آن و همینطور راهکار‌های درمانی آن بپردازیم.
 

چه عواملی باعث لخته شدن خون می‌شود؟

واکنش بدن شما در برابر بریدگی و آسیب ‌دیدگی، لخته کردن خون برای جلوگیری از خونریزی زیاد است، این نوع لختگی مشکلی ندارد. اما گاهی اوقات دلایل ایجاد شدن لخته،‌ عواملی به جز بریدگی و عواملی از این دست است. در برخی موارد، شرایطی باعث ایجاد لخته‌ی غیر طبیعی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

•    نشستن طولانی مدت ( مثلا نشستن به مدت بسیار طولانی در هواپیما یا قطار هنگام مسافرت)
•    استراحت طولانی مدت در تخت هنگام بیماری
•    بارداری
•    سیگار کشیدن
•    چاقی
•    قرص‌های ضد بارداری و دارو‌های درمانی سرطان پستان
•    انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان ریه یا سرطان‌های مربوط به خون
•    ضربه‌ها و آسیب‌های جدی
•    اختلالات خود‌ ایمنی
•    بیماری‌های مربوط به التهاب مزمن
•    برخی از عفونت‌ها مانند بیماری‌های هپاتیت C و HIV
•    داشتن سابقه‌ی خانوادگی لختگی خون
•    سن بالا (۶۰ سال به بالا)
 

علائم لخته شدن خون در مغز

لختگی خون در مغز ممکن است باعث ضعف در بازو‌ها و پاها و ماهیچه‌های صورت، مشکلات گفتاری و بینایی، سردرد و سرگیجه شود. بسیاری از این علائم ممکن است علائم مرتبط با بیماری‌های دیگر مانند حملات قلبی و سکته‌ی مغزی باشد. پس اگر مشکوک به داشتن لخته‌ خون هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

 

لخته شدن خون در مغز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر به پزشک خود یا اورژانس مراجعه کنید، پزشک علائم شما را بررسی می‌کند. پزشک همچنین از شما در مورد سوابق پزشکی، سابقه‌ی پزشکی خانواده و دارو‌های مصرفی‌تان سوال خواهد کرد. پزشک ممکن است آزمایش خون نیز انجام دهد تا به کمک آن اختلال خود ایمنی یا عفونت‌های خاص را تشخیص دهد.

مقاله مفید: اگر این مقاله برای شما مفید بود مقاله جراحی آنوریسم مغزی در وبسایت دکتر صمدیان را نیز مطالعه نمایید

آیا می‌توان از لخته شدن خون جلوگیری کرد؟

 لختگی خون قابل پیشگیری است. برای جلوگیری از لخته شدن خون، باید ریسک فاکتور‌های خود را بشناسید و در صدد کنترل آن‌ها باشید. به طور مثال اگر سیگار می‌کشید، این کار را متوقف کنید. یا اگر اضافه وزن دارید، اقدام به کم کردن وزن خود به صورت اصولی کنید. اگر قرص ضد بارداری مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد جایگزینی موثر برای آن مشورت کنید. اگر سابقه‌ی لختگی خون در خانواده‌ی شما وجود دارد، با پزشک خود صحبت کنید؛ او ممکن است دارو‌های رقیق‌کننده‌ی خون برای جلوگیری از لخته شدن برای شما تجویز کند. در هنگام بارداری و یا زمانی که تحرک شما به هر دلیلی بسیار کم است و یا اگر مبتلا به سرطان هستید، حتما با پزشک در مورد مسأله‌ی لختگی خون صحبت کنید.

راهکار‌های درمانی لختگی خون

لخته خون بر اساس محل قرارگیری آن درمان می‌شود. داروهای رقیق‌کننده‌ی خون، متداول‌ترین روش درمانی لختگی خون است. اگر باردار هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. چون ممکن است دارو‌ها خطراتی برای جنین به همراه داشته باشد. برخی از لخته‌ها را می‌توان با جراحی نیز بر‌طرف کرد. اگر لخته شدن خون در مغز به دلیل عفونت باشد، پزشک ممکن است بتواند عفونت را درمان کرده و خطر لختگی را کاهش دهد.

جمع‌بندی

در صورتی که بدن فرد، لخته‌های خون را در مواقعی غیر از موارد ضروری مانند بریدگی یا آسیب دیدگی ایجاد کند، این لخته‌ها غیر طبیعی بوده و خطرناک محسوب می‌شوند و ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند. توصیه‌ ما مراجعه به پزشک برای بررسی بیش‌تر است. دکتر محمد صمدیان، یکی از متخصصان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات بسیار حاذق کشور است که در ادامه شماره تماس برای رزرو نوبت و همینطور وب سایت ایشان برای کسب اطلاعات بیش‌تر در اختیار شما قرار داده می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا