چرخه کربن خاک تحت تسلط سه تا ۶ گروه باکتری

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس یک تحقیق جدید که در مجله Nature Communications منتشر شد، چرخه کربن خاک در انواع اکوسیستم ها تحت تسلط تنها سه تا ۶ گروه باکتری رایج قرار دارد.

تاکنون هزاران مطالعه جریان کربن را  در داخل و خارج جنگل ها و تالاب ها بررسی کرده اند، اما محققان به تازگی توجه بیشتری به بررسی مسیرهای کربن در خاک نشان داده اند. خاک کره زمین ۲ برابر پوشش گیاهی آن، میزبان کربن است. بدین ترتیب، درک چرخه کربن خاک برای مدل سازی چرخه وسیع تر کربن کره زمین و پیش بینی چگونگی تأثیر آن بر تغییرات اقلیمی مهم است.

برام استون نویسنده اصلی این مقاله و محقق فوق دکترا در مرکز علوم و جامعه اکوسیستم در دانشگاه آریزونا شمالی درمورد این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم که چرخه کربن واقعا توسط چند گروه از باکتری های معمول کنترل می شود. این دوره توالی، بینش باورنکردنی از تنوع این جهان میکروبی ارایه می دهد.

محققان با نمونه برداری از چهار اکوسیستم مختلف، متوجه وجود صدها نوع باکتری متمایز شدند. آنها  با تجزیه و تحلیل میزان مصرف کربن خاک توسط گونه های مختلف باکتری، متوجه شدند که برای مصرف بیش از ۵۰ درصدی کربن خاک،  تنها به شش گروه باکتری نیاز است.  آنها با افزودن کربن اضافی و دیگر مواد مغذی به خاک مشاهده کردند که تنها سه گروه غالب – Bradyrhizobium، Acidobacteria RB۴۱ و Streptomyces – عامل مصرف بیش از ۵۰ درصدی کربن خاک هستند.

به گفته محققان، درک بهتر چگونگی کمک ارگانیسم ها به  چرخه کربن پیامدهای مهمی در مدیریت باروری خاک و کاهش عدم اطمینان در پیش بینی تغییرات آب و هوایی دارد.