استفاده از نظرات نخبگان و اندیشمندان برای مهار پدیده ریزگردها

پدیده ریزگردها چند سالی است که به یک معضل ملی تبدیل شده است و بسیاری از استان های کشور از جمله پایتخت را تحت تاثیر قرار داده است. هرچند که در فصول مختلف سال عوارض وقوع این پدیده به خوبی احساس می شود اما به صورت ویژه در فصول گرم سال به دلیل کم آب و یا خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، پدیده ریزگردها نیز تشدید می شود و این مساله، مشکلات زیادی برای شهروندان استان های درگیر، به وجود می آورد.

با وجود اینکه مهار و یا دست کم کنترل پدیده ریزگردها، با استفاده از روش های علمی امکانپذیر است اما تاکنون اقدامات موثری در این زمینه از سوی دستگاه ها و سازمان های مسوول انجام نشده است.  

رحمت الله نوروزی؛ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: متاسفانه در بحث ریزگردها، تا به حال یک اقدام اساسی از سوی مسوولان مربوطه انجام نشده است. مجلس شورای اسلامی هم در کمیسیون کشاورزی و هم در صحن علنی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد اما سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های دولتی، شعارمحوری را در پیش گرفته اند و اقدام عملی صورت نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای غلبه بر این بحران تهیه شود. حال اگر لازم باشد، مجلس به صورت طرح این برنامه را ارایه کند و یا دولت در قالب لایحه آن را به مجلس بیاورد. دولت ها به جای آنکه توپ را به زمین هم بیندازند باید یک کار علمی، فنی و اجرایی انجام دهند. چراکه بحث دولت ها مطرح نیست بلکه این یک بحث کلان ملی است.

نوروزی در ادامه اظهار کرد: باید از نظرات نخبگان و اندیشمندان برای مهار پدیده ریزگردها استفاده شود و از آخرین یافته های علمی و پژوهشی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها در این زمینه بهره بگیریم تا بتوان یک راهبرد اساسی در این زمینه ارایه کرد. کشور از بحث ریزگردها آسیب های جدی دیده اما این بحث تنها در حد حرف باقی مانده است.

وی افزود: یکی از محورهای تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست، همین بحث ریزگردها بود چون ما تاکنون اقدام موثری از این سازمان ندیده ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش خشک شدن تالاب ها در تشدید پدیده ریزگردها، گفت: یکی از فرضیات این است که خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه و هامون و… باعث تشدید این روند شده است. البته فرضیات زیادی در این زمینه مطرح است که می بایست از رشد علم و تکنولوژی برای مهار این پدیده استفاده کرد. بحث ریزگردها امروز به یک دغدغه برای مردم و مسوولان تبدیل شده و باید آن را برطرف کرد.

نوروزی یادآور شد: مجلس در بودجه 94 در اعتبارات محیط زیست، بودجه ای به این مساله اختصاص داده است اما متاسفانه تا به حال اقدام اساسی انجام نشده است. به هرحال بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و… در این ارتباط مسوولیت دارند اما مسوولیت اصلی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا