وجه فرهنگی رئیس جمهور باید بر دیگر وجوه او غلبه داشته باشد

فرشاد قوشچی، نویسنده و پژوهشگر، در گفت و گو با سیناپرس در خصوص تاثیر رییس جمهور جدید در هنر و ادبیات عنوان کرد: در ایران ریاست جمهوری دومین شخص مملکت است اما مسائل اجرایی دست اوست؛ بنابراین تمام بودجه هایی که میتواند در جاهای مختلف صرف کند اهمیت زیادی دارد. از این رو بدیهی است که اهمیت رئیس جمهور در مقوله فرهنگ و هنر نیز برجسته است.

وی افزود: در اکثر کشورهایی که دموکراسی سالها در آن ریشه دارد و انتخابات برگزار می شود معمولا از سوی یک حزب کاندیدها اعلام میشوند و این احزاب هستند که برای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر برنامه دارند و مردم تا حدودی به برنامه رای میدهند؛ اما در ایران از این نظر ریاست جمهوری فاقد این جایگاه است چون انتخابات در کشور ما بیشتر متکی بر شخص و وجوه شخصیتی فرد است.

او همچنین عنوان کرد: اگر هم نزدیک انتخابات شوری ایجاد میشود از جریان های سیاسی است. به واقع صرف نظر از این که رئیس جمهور از کدام جناح است، ویژگی های شخصیتی فرد نشان میدهد که آیا میتوان پیشرفتی در زمینه ادبیات و هنر پس از انتخاب شدنش متصور شد یا خیر. چون برنامه مدون و مشخصی مثلا در زمینه کتاب خوانی ارائه نمیشود.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: اگر وجه فرهنگی ویژگی های شخصیتی فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب میشود بر وجه سیاسی یا اقتصادی او غلبه داشته باشد ممکن است توفیق هایی در زمینه هنر و ادبیات کسب کرده و برای شرایط فرهنگی جامعه نیز مفید باشد. در واقع اگر رئیس جمهور تمایلی به ادبیات و هنر داشته باشد وزرای فرهنگی بهتر انتخاب میکند و بودجه بیشتری نیز به این بخش اختصاص میدهد.

وی ضمن بیان این که اگر این موارد برای شخص منتخب به عنوان رئیس جمهور دارای اهمیت باشد فعالیتهای زیادی را می‌تواند انجام دهد، عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 98 نتیجه پژوهشی را که سال 96 انجام شده است را منتشر کرده و در آن نشان داده 58 درصد مردم اصولا مطالعه غیر درسی دارند و حدود 40 درصد اصلا مطالعه ندارند. اما همان 58 در صد نیز زیر 10 دقیقه مطالعه میکنند که آمار وحشتناکی است. اگر این زمان را به کل جامعه تعمیم دهیم زمان مطالعه فراتر از 5 دقیقه نمی رود. ریاست جمهوری در این حوزه نیز نقش مهمی دارد و با حمایتی که از نویسندگان و ناشران میکند میتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

فرشاد قوشچی در پایان با اشاره به این که باید به اقتصاد فرهنگ و هنر و ادبیات نیز توجه شود، گفت: در سبد خانواده های ایرانی کالای فرهنگی کمترین درجه اهمیت را دارد دولت باید یارانه ای ارائه دهد و حمایتی کند تا خانواده ها اقبال بیشتری داشته باشند و به فرزندان خود آموزش دهند؛ رئیس جمهور باید به مصرف کننده و تولیدکننده محصولات فرهنگی کمکی کند، میتواند تاثر زیادی بر هنر و ادبیات بگذارد.

گزارش:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا