تغییر در سبک زندگی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اکسپرس؛ طبق مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه وندربیلت در مجله تعذیه بالینی آمریکا انتشار یافته است، افرادی که دارای میزان ریسک چند ژنی بیشتری برای ابتلا شدن به سرطان روده بزرگ هستند، نسبت به افرادی که در معرض ریسک ژنی کمتری برای ابتلا شدن به این بیماری هستند، می توانند با تغییر در سبک زندگی و تغییر آن به زندگی سالم تر از ابتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنند.  

با تجزیه و تحلیل داده های برگرفته از شرکت کنندگان UK Biobank(زیست بانک بریتانیا) ، محققان تخمین زده اند که  حفظ کردن سبک زندگی سالم ما بین افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری و گسترش آن در بدنشان هستند، منجر به کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به این بیماری می شود.

این میزان برای افرادی که کمتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند، به 25 درصد کاهش یافته است.به گزارش سیناپرس اصفهان،به بیانی افراد با ریسک بالاتر برای مبتلا شدن به این سرطان با داشتن سبک زندگی ناسالم حدوداً سه برابر بیشتر از افرادی که کمتر در معرض این بیماری هستند، دچار این سرطان می شوند.

براساس گفته وی ژنگ، دکتر طب پزشکی و سلامت عمومی و  آن پاتر ویلسون، استاد پزشکی و دانشیار تحقیقات علوم جمعیتی در مرکز سرطان اینگرام وندربیلت (VICC): نتایج حاصل از این مطالعه می تواند برای طراحی رویکردهای پیش گیرانه به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به این سرطان مفید واقع شود.

در تجزیه و تحلیل ها؛ امتیازسبک زندگی ناسالم، متوسط و سالم با توجه به نسبت کمر به لگن، فعالیت های فیزیکی، زمان کم تحرکی، مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، مصرف سبزیجات و میوه و در آخر مصرف نوشیدنی های غیرمجاز و دخانیات تعیین شده است. امتیازی که مربوط به ریسک چندژنی است برای اندازه گیری حساسیت ژنتیکی به سرطان روده بزرگ استفاده می شود.

محققان وندربیلت، نمرات ریسک چند ژنی را با استفاده از انواع عوامل ژنتیکی که منجر به ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود جمع آوری می کنند.گفتنی است که این نمرات در تحقیقات ژنتیکی گسترده ای که اخیراً با 120 هزار نفر شرکت کننده انجام گرفته مشخص شده است.

آنها همچنین نمرات ریسک چند ژنی را برای چند سرطان شناخته شده دیگر در تحقیقی که سال گذشته در مجله JNCI Cancer Spectrum منتشرشده است جمع آوری کرده اند. مطالعه ای که اخیراً در مجله تعذیه بالینی آمریکا انتشار یافته یکی از معدود مطالعاتی است که تعاملات بالقوه سبک زندگی را با حساسیت ژنتیکی که منجر به سرطان روده بزرگ می شود به صورت کمی در می آورد.

مترجم : مینا رضایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا